Verdienen studenten echt al hun geleende geld zo makkelijk terug zodra ze zijn afgestudeerd?

Nu mijn dochter studeert krijg ik sinds kort vaak verhalen te horen over hoe makkelijk het voor studenten is om te lenen. Vaak gaat dit onder het mom van: "Ja, maar als ik eenmaal afgestudeerd ben, dan verdien ik het in enkele maanden (in soms tot het drievoudige) terug."

Tot nu toe hebben wij onze dochter er nog steeds van af kunnen houden, maar dat neemt niet weg dat zij wel bewonderend opziet naar wat al haar collega-studenten nog meer kunnen doen met hun geleende geld.

Maar is dit wel realiteit? Want ik geloof daar namelijk niks van, en zou graag argumenten willen hebben om die haar op zo'n moment aan te kunnen dragen. Wat kan ik zeggen op momenten dat zij deze dingen ook overweegt, zonder dat ik overkom als dat ik het altijd maar beter weet (of dènk te weten in dit geval)?

Zeggen dat ze straks misschien overblijft met een berg schulden helpt niet omdat het argument juist is dat ze het later in veelvoud terugverdienen en kunnen terugbetalen.

Wat doen andere ouders hiermee en hoe gaan die daarmee om?

Toegevoegd na 2 minuten:
En vooral: in hoeveel procent van de gevallen gaat deze argumentatie voor lenen op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Makkelijk? Bij mij gaat het hoogstwaarschijnlijk toch echt de volle 15 jaar aflossen worden. Ook als je afstudeert, staan werkgevers echt niet in de rij om je een salaris van een ton per jaar te geven. Dat is een sprookje. Bovendien kunnen studenten die dit denken, zich over het algemeen niet voorstellen wat het leven na de studie kost. Leuk dat goede salaris, maar zodra de belastingen, de verzekeringen, de bijtelling, de hypotheek en de kosten voor dat representatieve pak dat je moet dragen eraf zijn, blijkt er ineens niet zo gek veel vrij besteedbaar over te blijven. Dat is het moment dat je je wel voor je kop kan slaan, als het terugbetalen van je lening dat kleine vrij besteedbare deel van je inkomen opslokt.

Lenen om je studie te bekostigen (inclusief huis en eten) is in bijna alle gevallen de moeite waard. Je zult namelijk met de meeste studies meer verdienen dan je gedaan zou hebben zonder. Lenen om breder van te leven is geen goed idee. Je zult het namelijk toch terug moeten betalen. Je kunt het beste met haar eens bekijken wat voor vaste lasten ze kan verwachten wanneer ze eenmaal afgestudeerd is. Dit is normaal een stuk meer dan wat het tijdens de studie is. Zoek uit wat voor haar studie een realistisch starters salaris is en wat daarvan overblijft na belastingen, reiskosten, vaste lasten en eten. Trek hiervan de afbetaling van de lening af en ik durf te wedden dat ze schrikt van hoe weinig er eigenlijk nog overblijft voor leuke dingen. Reken ook voor hoe lang ze moet blijven af betalen voor schulden die ze tijdens haar studie zou maken. En is dit voor haar geen reden om niet te lenen, laat haar dan. Dan heeft ze met kennis van de gevolgen haar eigen keuze gemaakt. Zelf heb ik een behoorlijke studielening (60.000 euro) overgehouden van mijn dure studie. Dit was mijn keuze vooraf. En ik betaal daarvoor sindsdien elke maand minimaal 600 terug, en zal dat gedurende 10 jaar moeten doen. En toch, ondanks dat ik met dat geld heel wat andere dingen had kunnen doen ben ik blij dat ik geld geleend heb. Niet alleen voor schoolgeld en boeken, maar ook het studentenleven mee te kunnen maken. Dit is namelijk heel wat interessanter en een betere ervaring dan het werkende leven. In hoeveel procent het goed is om te lenen weet ik niet, en is eigenlijk ook niet relevant. Je kunt beter met haar de persoonlijke situatie goed bekijken en voors en tegens afwegen. Toegevoegd na 3 dagen: Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik minstens 1 maal per maand op die lening scheld en dat ik er zeker niet blij mee ben. Maar als toevoeging om het studentenleven. Door wel 's avonds mee de kroeg in te gaan, door wel op studiereis mee te gaan, door wel lid te worden van een studentenvereniging en door wel lid te worden van allerlei commissie (wat je tijd en geld kost) heb ik wel een netwerk opgebouwd, een schat aan ervaringen en een vervanging voor relevante werkervaring. Dus ook deze dingen waarvoor ik geld geleend hebt leveren mij wel wat op. Ik zou het dan ook zeker opnieuw dan als het nodig is.

Lenen is nooit de moeite waard. Tering naar de nering zetten wel. Later als je meer geld nodig hebt (nieuw huis, kinderen, auto en vriendjes) dan heb je een probleem om rond te komen omdat je de lening moet terug betalen. Als je denkt dat je zoveel gaat verdienen, dan betwijfel ik dat die hoop ook uit zal komen. Toegevoegd na 2 minuten: Ik zelf heb nooit een studiebeurs of lening willen hebben. Ik verdiende als student al zo goed, dat ik uit eigen middelen een auto kan anschaffen. Ouders had ik niet meer. Ik heb wel een fijn studentenleven gehad.

Lenen is naar mijn mening alleen handig om echt je studie mee te bekostigen en niet je studentenleven. Je kan naast je studie ook een bijbaantje nemen om aan geld te komen. En hoe moet het dan later...? Ik heb een nieuwe computer nodig, ow weet je wat ik leen wel ff wat, heb ik toch zo terugbetaald. Als student moet je leren met geld om te gaan. En natuurlijk zijn er ook studenten die met geld smijten. Maar er zijn nog veel meer studenten die werken voor hun geld. Je kan als student ook thuis blijven wonen ipv. studentenhuis. Scheelt ook een hoop in de kosten.

Lenen is tegenwoordig steeds vaker noodzakelijk en via de IB-groep ook erg "makkelijk" gemaakt. Je vult een formuliertje in en je krijgt tot een X bedrag extra per maand. Zeker nu de bijbaantjes niet meer voor het oprapen liggen, is lenen iets wat snel voorkomt. Daarnaast zijn anno 2010 (bijna) steeds meer studenten die 2 studies tegelijkertijd volgen waardoor een bijbaan eigenlijk niet meer haalbaar is in tijd. Vroeger deed een student nog 1 opleiding. Nu doen veel studenten bijvakken of maken gebruik van particuliere opleidingen. Dat zie ik vooral bij mijzelf ook terug. Ik volg een fulltime studie MBO en daarnaast een 2e studie. Echter is de beurs dan te klein en ga je bijlenen om alles te kunnen betalen. Een bijbaan is dan géén optie: Alle tijd zit namelijk in de studies. Naderhand kun je het inderdaad vrij snel terug verdienen. In mijn geval kan ik max. 150 euro per maand bijlenen; per jaar zo'n 1300 euro "schulden" dan. Echter kun je tegenwoordig vrij snel geld bijverdienen om die schulden af te betalen; door je werk, maar ook als dingen die in de krant staan voor medicatieonderzoek en spaarprogramma's op het internet.

Als je zonder lenen niet kunt studeren, dan ALTIJD doen, het is een hele goede investering. Bijlenen voor 'leuke dingen' zou ik zeker niet doen, daarvoor heb je bijbaantjes. Of pappie en mammie natuurlijk :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100