Verdienen studenten echt al hun geleende geld zo makkelijk terug zodra ze zijn afgestudeerd?

Nu mijn dochter studeert krijg ik sinds kort vaak verhalen te horen over hoe makkelijk het voor studenten is om te lenen. Vaak gaat dit onder het mom van: "Ja, maar als ik eenmaal afgestudeerd ben, dan verdien ik het in enkele maanden (in soms tot het drievoudige) terug."

Tot nu toe hebben wij onze dochter er nog steeds van af kunnen houden, maar dat neemt niet weg dat zij wel bewonderend opziet naar wat al haar collega-studenten nog meer kunnen doen met hun geleende geld.

Maar is dit wel realiteit? Want ik geloof daar namelijk niks van, en zou graag argumenten willen hebben om die haar op zo'n moment aan te kunnen dragen. Wat kan ik zeggen op momenten dat zij deze dingen ook overweegt, zonder dat ik overkom als dat ik het altijd maar beter weet (of dènk te weten in dit geval)?

Zeggen dat ze straks misschien overblijft met een berg schulden helpt niet omdat het argument juist is dat ze het later in veelvoud terugverdienen en kunnen terugbetalen.

Wat doen andere ouders hiermee en hoe gaan die daarmee om?

Toegevoegd na 2 minuten:
En vooral: in hoeveel procent van de gevallen gaat deze argumentatie voor lenen op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Makkelijk? Bij mij gaat het hoogstwaarschijnlijk toch echt de volle 15 jaar aflossen worden.

Ook als je afstudeert, staan werkgevers echt niet in de rij om je een salaris van een ton per jaar te geven. Dat is een sprookje.

Bovendien kunnen studenten die dit denken, zich over het algemeen niet voorstellen wat het leven na de studie kost. Leuk dat goede salaris, maar zodra de belastingen, de verzekeringen, de bijtelling, de hypotheek en de kosten voor dat representatieve pak dat je moet dragen eraf zijn, blijkt er ineens niet zo gek veel vrij besteedbaar over te blijven.

Dat is het moment dat je je wel voor je kop kan slaan, als het terugbetalen van je lening dat kleine vrij besteedbare deel van je inkomen opslokt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt en + voor je eerlijkheid. Ik wil haar dit eigenlijk wel eens laten lezen zodat ze het ook eens van een ander 'hoort'. Vindt je dat goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag dat natuurlijk, wat ik hier schrijf, mag door iedereen gelezen worden. Ik hoop dat jullie (jij en dochter) er wat aan hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ook voor je reactie elders op deze vraag. Kan inmiddels melden dat ze naast haar huidige baan nog een (schoonmaak)baantje erbij heeft aangenomen voor 3 avonden in de week, dus onnodig te zeggen dat we erg trots op haar zijn. Overigens kan ze in dit soort gevallen -als het echt niet anders lukt- altijd terugvallen op ons hoor, daar gaat het niet om. Maar ik ben toch van mening dat jij het beste antwoord gegeven hebt. + 10 en Thanks!

Andere antwoorden (5)

Lenen om je studie te bekostigen (inclusief huis en eten) is in bijna alle gevallen de moeite waard. Je zult namelijk met de meeste studies meer verdienen dan je gedaan zou hebben zonder.

Lenen om breder van te leven is geen goed idee. Je zult het namelijk toch terug moeten betalen. Je kunt het beste met haar eens bekijken wat voor vaste lasten ze kan verwachten wanneer ze eenmaal afgestudeerd is. Dit is normaal een stuk meer dan wat het tijdens de studie is. Zoek uit wat voor haar studie een realistisch starters salaris is en wat daarvan overblijft na belastingen, reiskosten, vaste lasten en eten. Trek hiervan de afbetaling van de lening af en ik durf te wedden dat ze schrikt van hoe weinig er eigenlijk nog overblijft voor leuke dingen.

Reken ook voor hoe lang ze moet blijven af betalen voor schulden die ze tijdens haar studie zou maken. En is dit voor haar geen reden om niet te lenen, laat haar dan. Dan heeft ze met kennis van de gevolgen haar eigen keuze gemaakt.

Zelf heb ik een behoorlijke studielening (60.000 euro) overgehouden van mijn dure studie. Dit was mijn keuze vooraf. En ik betaal daarvoor sindsdien elke maand minimaal 600 terug, en zal dat gedurende 10 jaar moeten doen. En toch, ondanks dat ik met dat geld heel wat andere dingen had kunnen doen ben ik blij dat ik geld geleend heb. Niet alleen voor schoolgeld en boeken, maar ook het studentenleven mee te kunnen maken. Dit is namelijk heel wat interessanter en een betere ervaring dan het werkende leven.

In hoeveel procent het goed is om te lenen weet ik niet, en is eigenlijk ook niet relevant. Je kunt beter met haar de persoonlijke situatie goed bekijken en voors en tegens afwegen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik minstens 1 maal per maand op die lening scheld en dat ik er zeker niet blij mee ben.

Maar als toevoeging om het studentenleven. Door wel 's avonds mee de kroeg in te gaan, door wel op studiereis mee te gaan, door wel lid te worden van een studentenvereniging en door wel lid te worden van allerlei commissie (wat je tijd en geld kost) heb ik wel een netwerk opgebouwd, een schat aan ervaringen en een vervanging voor relevante werkervaring. Dus ook deze dingen waarvoor ik geld geleend hebt leveren mij wel wat op. Ik zou het dan ook zeker opnieuw dan als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 voor je eerlijke antwoord. Echter... Quote: "Niet alleen voor schoolgeld en boeken, maar ook het studentenleven mee te kunnen maken. Dit is namelijk heel wat interessanter en een betere ervaring dan het werkende leven." Natùùrlijk gunnen wij haar dit ook, maar hoe zal het gaan wanneer zij niet straks het aflossingsbedrag kan ophoesten? Wij zullen nooit ons kind in de kou laten staan voor zover dat in onze mogelijkheden ligt, maar hoever reikt dan de verantwoording nog van de ouders in zo'n geval?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 21 jaar is iemand verantwoordelijk voor zijn of haar eigen financien. Voor die tijd kunnen de ouders nog verantwoordelijk worden gesteld. Maar heb ook wat vertrouwen in jullie opvoeding van je dochter. Als het goed is weet zij al redelijk hoe ze met geld moet omgaan. En ook de mogelijkheid geld te lenen hoort hierbij. Wanneer je alle voors en tegens met haar hebt besproken moet je erop vertrouwen dat het goed komt. Als ze de kans niet krijgt fouten te maken leert ze er ook niet van. Overigens, over percentages. Banken hebben deze percentages ongetwijfeld wel, zij lenen geen geld aan studenten als de studenten dit niet in overgrote meerderheid wel kunnen terugbetalen. Dus het feit dat ze voor een lening in aanmerking komt bewijst al dat ze normaal gesproken dit zou moeten kunnen terug betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik volledig met je eens Sonja, maar je kind houdt niet op met jouw kind te zijn zodra het 21 jaar is (geweest). Zodra je dan als ouder ziet dat hij/zij het moeilijk heeft omdat het schulden heeft (al dan niet zelf en bewust afgesloten), dan laat je hem/haar niet in de kou staan. Wordt hier dan niet toch soms stiekem in het achterhoofd wel een beetje rekening mee gehouden? M.a.w. 'wie dan leeft, die dan zorgt'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan Sonja niets toe te voegen
Wel een extra opmerking....
Als je dochter de studie NIET afmaakt, door wat voor oorzaak dan ook, zal ze ook moeten terugbetalen en heeft dan zeker niet die goede baan.
Daarnaast is de vraag welke studie ze volgt en wat de gemiddelde student met het werk dat daarmee mogelijk is later kan gaan verdienen. Zitten grote verschillen in, want veel verdienen is er met bv kunstgeschiedenis niet bij. Ik adviseer mijn (ook net studerende) zoon om minimaal te lenen. Zo mogelijk dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Virtuele plus voor jou Reinier. Het gaat hier om sociaal pedagogische hulpverlening, en met de huidige ontwikkelingen in de maatschappij ben ik ook niet zo bang dat zij daarin geen juiste baan zal kunnen vinden, maar ik ben het met jouw standpunt roerend eens: Als het niet hoeft, dan zo min mogelijk lenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die baan komt inderdaad waarschijnlijk wel goed. Maar ik hoop niet dat ze echt rekent op een riant salaris. In die sector ga je niet werken om een grote auto te kunnen betalen...
Lenen is nooit de moeite waard. Tering naar de nering zetten wel. Later als je meer geld nodig hebt (nieuw huis, kinderen, auto en vriendjes) dan heb je een probleem om rond te komen omdat je de lening moet terug betalen. Als je denkt dat je zoveel gaat verdienen, dan betwijfel ik dat die hoop ook uit zal komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zelf heb nooit een studiebeurs of lening willen hebben. Ik verdiende als student al zo goed, dat ik uit eigen middelen een auto kan anschaffen. Ouders had ik niet meer. Ik heb wel een fijn studentenleven gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deed een studie waar de gemiddelde studiebelasting 60 uur per week was. Dat was gemiddeld, dus er waren ook mensen die meer uren per week studeerden. Ik kan je vertellen dat van de 150 mensen die tegelijk met mij gestart zijn er maar 1 een bijbaantje had. Maar dat van die 150 mensen er wel 130 het in de minimale termijn gehaald hebben. Dat jij een (te) makkelijke opleiding hebt gedaan waardoor je zoveel tijd over had is heel fijn voor jou, maar dit geld niet voor iedereen. Lenen om je studie te betalen kan een heel goede investering zijn.
Lenen is naar mijn mening alleen handig om echt je studie mee te bekostigen en niet je studentenleven.
Je kan naast je studie ook een bijbaantje nemen om aan geld te komen.
En hoe moet het dan later...?
Ik heb een nieuwe computer nodig, ow weet je wat ik leen wel ff wat, heb ik toch zo terugbetaald.
Als student moet je leren met geld om te gaan. En natuurlijk zijn er ook studenten die met geld smijten. Maar er zijn nog veel meer studenten die werken voor hun geld.
Je kan als student ook thuis blijven wonen ipv. studentenhuis. Scheelt ook een hoop in de kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+. Dat soort 'makkelijk verdienen' verhalen hoor ik dus nu ook. Maar voor mij gaat toch steeds voor niets de zon op. Studie bekostigen: ok, maar ik krijg zolangzamerhand het gevoel dat het niet alleen voor studie is, maar ook voor het 'once in a lifetime' studentenleven. En ik ben bang dat het juist daarin veel te ver doorschiet.
Lenen is tegenwoordig steeds vaker noodzakelijk en via de IB-groep ook erg "makkelijk" gemaakt. Je vult een formuliertje in en je krijgt tot een X bedrag extra per maand. Zeker nu de bijbaantjes niet meer voor het oprapen liggen, is lenen iets wat snel voorkomt. Daarnaast zijn anno 2010 (bijna) steeds meer studenten die 2 studies tegelijkertijd volgen waardoor een bijbaan eigenlijk niet meer haalbaar is in tijd. Vroeger deed een student nog 1 opleiding. Nu doen veel studenten bijvakken of maken gebruik van particuliere opleidingen. Dat zie ik vooral bij mijzelf ook terug. Ik volg een fulltime studie MBO en daarnaast een 2e studie. Echter is de beurs dan te klein en ga je bijlenen om alles te kunnen betalen. Een bijbaan is dan géén optie: Alle tijd zit namelijk in de studies.

Naderhand kun je het inderdaad vrij snel terug verdienen. In mijn geval kan ik max. 150 euro per maand bijlenen; per jaar zo'n 1300 euro "schulden" dan. Echter kun je tegenwoordig vrij snel geld bijverdienen om die schulden af te betalen; door je werk, maar ook als dingen die in de krant staan voor medicatieonderzoek en spaarprogramma's op het internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zonder lenen niet kunt studeren, dan ALTIJD doen, het is een hele goede investering. Bijlenen voor 'leuke dingen' zou ik zeker niet doen, daarvoor heb je bijbaantjes. Of pappie en mammie natuurlijk :-)