Hoe kom ik erachter of ik het universitaif niveau aankan?

Over een tijdje haal ik mijn P en ik overweeg naar de uni te gaan. Is een iq test (uitgebreid) goed genoeg om je niveau te bepalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

As eerste moet je een studie mentaliteit hebben. Dus zelf interesse hebben in leerstof en de wil om dit zelfstandig te bestuderen. Je wordt op de uni niet erg aan het handje genomen voor studeren.

Mentaliteit, motivatie en doorzettingsvermogen is belangrijker dan je iq...(dat iq zit wel goed als je je P hebt op een HBO)
Daarnaast is het erg afhankelijk van de studierichting die je kiest.

Is het veel leerstof of juist erg exact (analytisch) gericht.
Vooral bij de analytische studierichtingen zou een iq test nut kunnen hebben. Maar dan niet gericht op algemeen iq, maar specifiek op de voor die richting benodigde vaardigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het doen!

Andere antwoorden (4)

Als je je propedeuse HBO kunt halen, dan kun je de meeste WO studies ook aan. Er zit niet bijzonder veel verschil in moeilijkheidsgraad. Geen zorgen maken, gewoon die stap maken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je merkt zelf wel of je klaar bent voor de universiteit. Als je nu het gevoel hebt dat je alles redelijk makkelijk haalt dan is de universiteit wel een optie. Als je nu al alle zeilen moet bijzetten om het HBO dan is het misschien beter om eerst je huidige opleiding af te ronden.
Als je dat zelf niet goed kan inschatten kan je het beste met je studiebegeleider praten, die kan je denk ik beter van advies voorzien. Ook een dag meelopen bij je mogelijk toekomstige opleiding zou uitkomst kunnen bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook 90% inzet. Er zijn van die geluksvogels die nooit hard hoeven te werken, maar ook de slimme vogels op de uni moeten er voor werken, weliswaar de een wat harder dan de andere. Als je P HBO haalt, en je je volledig inzet voor je studie, zou ik het niet weten waarom niet.
Het is ook niet alleen een verschil van moeilijkheidsgraad, het is ook een verschil van denkwijze..
Als je het wetenschappelijk stelt, kun je zeggen dat je op de universiteit de vragen leert stellen, en op het hbo moeten ze de antwoorden geven.
Je leert een bepaalde manier van denken en werkwijze.

Blijf je huiswerk bijhouden, ga naar de colleges, en raak niet in paniek als je een keer iets niet in een keer haalt... Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
studie advies aanvragen indien mogelijk