Hoe lang de tijd heb je om uit te vinden of de studie bij je past? Ik denk dat ik de verkeerde studie heb uitgekozen!

Ik ben een studie begonnen, maar deze lijkt toch niet geschikt voor me te zijn! Kan ik switchen? Is het verstandig om te stoppen nu het nog kan?

Ik ben 28, dus veel opleiding-kansen heb ik niet meer (voor je 30 kun je een studie beginnen en heb je recht op studiefinanciering) Ik heb een te moeilijke technische studie gekozen, en ben met goede hoop elke dag tot middernacht aan het doorwerken, maar nog steeds schiet het niet op! Als ik door ga dan gaat het ten koste van mijn gezondheid. Omdat ik hiervoor lang heb stilgezeten, vond ik het tijd om mezelf te overstijgen! Ik moet iets.. Een valkuil is ook dat ik elke keer dingen probeer die eigenlijk te hoogt gegrepen zijn!

Hoe zit het met collegegeld en langstudeerboetes? Is er een periode dat ik het nog kan aanzien?

Of ik ga koste wat het kost door met mijn studie en ben op mijn 33ste klaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

het collegejaar is nog maar net begonnen, dus je kan nog makkelijk switchen naar een andere studie. tenminste als je duidelijk voor ogen hebt, wat je nu als alternatief wilt gaan doen.

heb je nog geen alternatief, dan kun je je het beste helemaal uitschrijven. je krijgt dan een groot deel van je collegegeld terug. je betaalt dan alleen voor de maand die je wel hebt gestudeerd.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als ik het goed heb begrepen, mag je 5 jaar bij HBO ingeschreven staan voordat je die boete krijgt. 1 jaar inschrijving telt als je vanaf 30 sept nog ingeschreven staat voor de opleiding. DUs als je gaat stoppen. stop de opleiding dan voor 30 sept, want anders telt die opleiding(ook al heb je maar 2 maanden gedaan) mee als 1 jaar inschrijving..
Controleer dit sowieso effe op DUO.

Vaak kun je wel switchen voor de herfstvakantie.. Alleen moeten er dan goede afspraken gemaakt worden.