Mag mijn mentor mij niet overlaten gaan naar HAVO omdat mijn cijfers van gym mij omlaag halen ?

Het zit dus zo, ik zit in leerhuis C, dat is bij ons op school VMBO, en ik kon dus waarschijnlijk naar B, dat is HAVO. En ik moet gemiddeld een 7,5 staan om naar leerhuis B te gaan. Nu zit het zo, ik had laatst 2 keer een 3 gehaald op gym, en dat heeft mij naar een 7,3 gebracht. Ik stond eerst een 7,5. En nu dus een 7,3. En ze zei vandaag tegen mij dat ik er niet eens mee in aanraking kom voor leerhuis B, omdat ik een 7,3 sta en niet 7,5. Dit vind ik dus super, maar dan ook echt super belachelijk !!! Door die gym cijfers die het omlaag halen mij niet door te laten gaan ! Ik ben al geen kei in gym maar door die cijfers dat mijn gemiddelde omlaag halen mij niet door te laten gaan, vind ik nu echt super maar ook echt krankzinnig belachelijk ! Nu is mijn vraag dus: ''Wat vinden jullie ervan, en mag dit wel eens ? Want bij een gesprek voor het 2e rapport zei ze nog van: ''Ja hoor hij kan zo over bla bla bla geen punt bla bla bla'', vinden jullie dit niet raar ?''

Toegevoegd na 6 dagen:
We hebben een overleg gehad en ik kan wel naar B. :D
Het kon super goed zeiden alle docenten bij een overleg want ik ben ik leervakken een kei voor leerhuis C. En die doe vakken kan niemand wat aan doen. :DDDD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (8)

dat is vreemd. voor gym kan je niet leren, je moet er aanleg voor hebben. tenzij je echt een cijfer krijgt voor je inzet. als je niets doet bij gym en een beetje in het gras zit te chillen, dan kan je weinig beginnen, want dan krijg je terecht een 3.
als ze je een 3 hebben gegeven, simpelweg omdat je geen aanleg hebt voor gym, zou ik als ik jou was naar de schoolleiding gaan wat betreft je overgang.
leg uit dat je geen ster bent in gym, en dat je zonder je cijfers voor gym goed genoeg staat om naar de havo te mogen. leg alles duidelijk uit en wees eerlijk over je gedrag tijdens de gymlessen. als jij gaat zeggen dat je een engeltje bent, maar je bent stiekem een bengeltje, dan ben je de sigaar als ze erachter komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad. (kwam dat niet duidelijk over? volgens mij zei ik dat). bij ons op school is het enige risico dat gym met zich meebrengt, een onvoldoende voor je handelingsdeel als je niet vaak genoeg aanwezig bent, waardoor je blijft zitten. maar je kunt het makkelijk inhalen. maar een drie voor gym is ronduit absurd. sws cijfers voor gym. onvoldoende / voldoende / goed werkt veel beter.
Ik zou niet weten waarom ze je hierop vast kan houden, aangezien gym ook niet meetelt als compensatievak voor het centrale schoolexamen. Dus waarom het nu ineens wel meetelt in de puntentelling is mij een raadsel.

Ik denk dat je het beste je ouders een brief kan laten schrijven of langs laat gaan bij een kernteamleider. Waarschijnlijk kunnen zij hem wel overtuigen dat je naar de havo kan, aangezien gym echt een zwaar ondergeschikt vak is op school (tenzij je natuurlijk een sportopleiding wilt volgen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kom er net achter dat mijn reactie vol zit met fouten. Excuses daarvoor

Toegevoegd na 1 minuut:
spelfouten bedoel ik dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dit met je afdelingsleider bespreken (of iemand die hoger staat dan je mentor) Die kunnen beter advies geven over deze kwestie. Vraag dus gewoon met je mentor en die persoon die daarboven staat een gesprek aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat er eens over met je ouders. Zij kunnen ook eventueel een gesprek aanvragen met je mentor. Kijk regels zijn regels en je staat nu dus gemiddeld te laag. Maar ik vind ook dat ze gym niet 100% mee moeten tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je die 3-en gehaald?

Ik was goed in gym maar slecht in tekenen, gelukkig keek die leraar naar inzet en niet naar eindresultaat..

Ik zou met de leraar gym en je mentor (en eventueel conrector) een gesprek aanvragen en dan vragen wat je kan doen om dat cijfer voor gym omhoog te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Dat is toch niet eerlijk, sommige zijn nu eenmaal niet goed in gym (ik ook niet trouwens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden vroeger één gymleraar die naar inzet keek. Helaas waren de overige drie een soort van aan lager wal geraakte commando's die resultaten boven alles stelden. Ik heb er een blijvende afkeer van gymleraren aan overgehouden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dan toch vragen hoe jij een 8 zou kunnen halen.
Ben benieuwd wat voor een antwoord je dan krijgt. (ik zou ook één van je ouders meenemen naar dat gesprek) Volgens mij mogen ze bijvoorbeeld niet van jouw eisen dat je zou moeten afvallen om verder te kunnen springen.
(ik weet dat niet zeker)
En wat voor iemand die bijvoorbeeld een beetje mank loopt..?? Ik kan me nog een klas herinneren waar iemand in zat die licht motorisch gestoord was, die kreeg ongeveer hetzelfde (hoge) cijfers als ik.. En helemaal verdient!
Ik ben het helemaal met je eens (geen antwoord). Gym is lichamelijke opvoeding en volgens mij meer bedoeld om vaardigheden zoals "samenwerken" aan te leren en om ervoor te zorgen dat elk kind ongeacht afkomst, voldoende lichaamsbeweging krijgt. Als je mee hebt gedaan aan de gymlessen wil dat zeggen dat je volgens de norm die de overheid gesteld heeft, voldoende lichaamsbeweging hebt gekregen binnen de richtlijnen van ons onderwijsstelsel.
Gym heb je voor zover ik weet niet nodig als je minister-president, hersenchirurg, kassajuf, advocaat, maatschappeljk werker, potloopslijper, salesmanager, tiepgijt wil worden. Wel heb je sowieso een hoog cijfer als je veelbelovend topsporter wil worden maar als je naar de havo wil, is dat meestal niet het geval.
Het is dus onzin dat gym in zo een mate meeweegt op de middelbare school.
Als ik jou was (of als ik familie van jou was) zou ik een klacht indienen bij de onderwijsinspectie en een mail naar het ministerie van oc&w. Het is werkelijk belachelijk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo heel raar als die drieën voor gym veroorzaakt zijn door een waardeloze werkhouding, want in de HAVO zul je gewoon hard moeten werken en als je dat nu al niet doet, zul je dat volgend jaar ook wel niet gaan doen.

Als je die drieën gekregen hebt omdat je lichamelijk niet zo handig bent, zou ik er wel bezwaar tegen aantekenen. Want ook al ben je nog zo houterig, je zou altijd in staat moeten zijn om met voldoende inzet een zesje voor gym te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Stippel.
Als het een waardeloze werkhouding is, zul je dat inderdaad waarschijnlijk wel terug zien bij andere vakken, en dat komt je nou niet echt ten goede op de HAVO. Maar als het puur komt doordat je motorisch niet zo handig bent, is het nogal oneerlijk.
Was zelf ook niet zo'n ster in gym, maar haalde altijd wel zesjes omdat ik me wel redelijk inspande.
(en met een paar achten voor turnen werd dat toch een mooie 7)
Snel naar je Gymleraar, Mentor, Directeur gaan en je probleem uitleggen. Zei zullen je echt hierbij helpen en het is het enige wat je kunt doen.