Kan ik van mij rugzakje een iPhone 4s kopen ?

Ik mag dit jaar 1000 euro uitgeven aan dingen die ik nodig heb voor school.
Nu is mijn oude mobiel kapot gevallen.
Ik gebruik me telefoon veel voor school.
Zou dit dus kunnen ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt ook prima een goedkopere telefoon halen, simpele nokia kun je ook mee bellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik geen iPhone kopen maar een Galaxy SII. Ik houd meer van een 'opener' telefoon dan een afgeknepen Apple toestel. Maar dat moet je zelf weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1000 euro voor een jaar.... pfff. Wat nou crisis???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hanah 1000 euro is nog niks hoor! Hier is er een bedrag van bijna 6000.....Maar daar moet alles van, ik geloof dat er een bedrag van 70 euro " vrij" te besteden is.......als dat bij de vs 1000 is is het idd heeeeeeeel veeeeel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo 'ik mag uitgeven?' Het geld van het rugzakje komt helemaal never nooit niet op jouw bankrekening terecht.

Antwoorden (4)

Nee, dat geld is voor aangepast lesmateriaal. Het is niet om uit te geven aan de laatste hypes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook niet bedoelt om er hype mee te doen.
Ik gebruik de telefoon voor schoolzaken.
Denk dan aan agenda, Nummers, Rekenmachine, etc etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een agenda kost 5 euro bij de V&D, nummers kun je ook opslaan in een nokia van 20 euro en een rekenmachine is ook niet zo duur. Slechte argumenten dus. Er is geen enkele gegronde reden om van een rukzak een Iphone te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhuh tuurlijk... Dat zou je dan ook kunnen doen met een echte agenda rekenmachine en een goedkoop prepaid toestelletje... En school laat geen mobieltjes toe op toetsen... Haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je budget hebt voor schoolspullen mag je ermee doen wat je wilt. Maar een 'rugzakje' is speciaal gereserveerd budget dat je niet contant in handen krijgt. Gelukkig maar, als mensen er een iphone voor zouden kunnen kopen is dat triest voor de leerlingen die echt extra hulp nodig hebben, maar net niet in aanmerking komen.
Dit geld kan je niet besteden aan een nieuwe mobiel. Het is zelfs niet bedoelt voor de aanschaf van schoolspullen, maar voor extra ondersteuning.

Een mobiel, hoe handig ook, hoort sowieso niet bij de standaarduitrusting van een scholier, hoe anders pubers daar ook over mogen denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ wel wil ik even melden dat mijn dochter vanuit haar rugzakje in overleg met ib er en renn 4 een mp3 speler heeft gekregen omdat ze door lawaai steeds afgeleid werd.
Dezemp 3 speler blijft overigens wel van school en mag ook niet mee naar huis. Alle aangeschafte extra materialen blijven dus eigendom van school.
Goed ding, want veel hulpmiddelen zijn voor andere leerlingen die geen rugzakje hebben ook goed inzetbaar. Bv time timers en wiebelkussens....die blijven over als kids naar de middelbare school gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een MP3 speler is inderdaad op deze manier natuurlijk ook goed te verantwoorden. Het gaat om hulpmiddelen en dat kunnen diensten zijn (professionele hulp zoals remedial teaching), of goederen. Maar je geeft zelf ook terecht aan dat ondersteuning samen met de school wordt bepaald.
Nee, de rugzak is voor het inkopen van extra begeleiding en voor het aanpassen van bestaand lesmateriaal of het aankopen van aangepast lesmateriaal.

Dat je je mobiel voor school gebruikt, is geen argument. Je schrijft ergens dat je hem gebruikt als agenda, rekenmachine, etc. Prima, maar een rekenmachine en agenda moet elke leerling zélf aanschaffen, en het nodig hebben van een agenda en rekenmachine heeft niets te maken met je handicap.

Het geld uit het rugzakje is bedoeld om naast de extra begeleiding die de school kan inkopen, te gebruiken voor materialen die je specifiek op school nodig hebt (en dus niet spullen die je anders ook zou hebben maar die je toevallig ook op school gebruikt, zoals een mobiel) en die jij speciaal nodig hebt vanwege je handicap. Voor een leerling met bijvoorbeeld een spierziekte die geen boeken kan tillen zou je dan wel materialen kunnen aanschaffen als een e-reader voor schoolboeken of een mini-laptop om aantekeningen te maken als schrijven niet lukt en een gewone laptop te zwaar is, maar ik kan geen redenen verzinnen waarom een mobiele telefoon, en al helemaal specifiek een Iphone, een noodzakelijk hulpmiddel zou zijn vanwege iemands handicap. Daarbij: als jij die handicap niet had, zou je dan ook een Iphone willen? Als het antwoord op die vraag 'ja' is, lijkt het mij al duidelijk dat die Iphone bijzonder weinig te maken heeft met de reden dat jij dat rugzakje ontvangt.

Een Iphone kun je dus niet aanschaffen vanuit het geld in je rugzakje, omdat je hem niet aanschaft voor school, en ook niet vanwege je handicap. Kleding gebruik je ook op school, maar dat kun je ook niet vanuit je rugzakje betalen. Eten doe je ook op school, en daarvoor geldt precies hetzelfde. Alle kosten die elke leerling heeft of waarvoor je zelf kiest om ze te maken, moet je zelf dragen. Alleen die dingen die voor jou vanwege je handicap onmisbaar zijn op school, zoals aangepaste leermiddelen of hulpmiddelen die je in de les nodig hebt, dáárvoor mag je het geld uit je rugzakje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik even een aanvulling op je prachtige en geheel juiste antwoord geven{^_^} je krijgt het geld ook niet in handen als leerling of ouder van de leerling.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begreep altijd dat een klein deel van het bedrag min of meer vrij besteedbaar is, voor juist dit soort dingen? Het grootste deel gaat inderdaad naar de school, deels voor extra formatieplaats en deels voor het inkopen van leerlinggebonden zorg.
Ivana
11 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies.
Je krijgt het geld als kind of als ouder nooit zelf in handen, school geeft het uit, in overleg, en moet verantwoording afleggen aan de ouders waar het aan besteed is.
En deze manier van 'denken' helpt dus het hele pgb en rugzakjes systeem op zeep. Dit is dus juist de reden dat al deze hulpmiddelen die vaak zo ontzettend nodig zijn streng ingekort of zelfs afgeschaft worden.....omdat mensen geld ruiken en dat voor onbelangrijke dingen (lees hebbedingetjes of luxe) gaan proberen in te zetten, op allerlei manieren en omwegen proberen ze er zelf beter van te worden.....in de foute zin van het woord. Ik heb in de loop der jaren al zoveel manieren voorbij horen komen van het zogenaamd logeren bij opa en oma waar geld voor staat, tot aan uren afnemen op een zorgboerderij zonder dat dat ook echt gebeurd.....geld word dan verdeeld onderling....triest.

Antwoord op je vraag: Nee, dat is niet mogelijk nee want het gaat om aanvulling van de normale lesmaterialen waar jij door je 'handicap' geen goed gebruik van kunt maken....jou handen werken prima, je kunt ook pingelen met zo'n iPhone geval dus kun je ook prima een rekenmachine agenda en pen en papier gebruiken. Voor de 'wekkerfunctie' kun je trouwens wel een time timer krijgen vanuit het rugzakje....zijn wel niet zo hip als een iPhone, maar doen wel waarvoor ze bedoeld zijn, zonder afleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amen. Ik ben zelf budgethouder, en als ik NIET op die manier zelf mijn zorg in zou kunnen kopen, zou ik niet kunnen werken en misschien niet eens zelfstandig kunnen wonen. Ik huiver van alle verhalen die ik lees van mensen die het PGB of daarop lijkende regelingen als het rugzakje inzetten voor van alles en nogwat waar het niet voor bedoeld is. Mensen die zó makkelijk naar zichzelf toe redeneren: een zorgverlener betalen als "begeleiding" om hen met de auto ergens naartoe te brengen. Let wel: zonder dat die persoon een indicatie heeft voor vervoer of zelfs daadwerkelijk onderweg begeleiding nodig heeft. Iemand die zelfs gewoon kan lopen en prima met het openbaar vervoer zou kunnen reizen, en die desgevraagd het PGB hiervoor gebruikt omdat "ze geen auto heeft en anders zou moeten fietsen". Toch: de informatie vanuit het zorgkantoor is glashelder, elke budgethouder wordt doodgegooid met vergoedingenlijsten van wel en niet te verantwoorden zorg, maar mensen verzinnen ondanks dat de gekste dingen. Zo lees ik regelmatig de vraag op fora: "wij hebben een PGB toegekend gekregen voor functie X, zoveel uren. Wat mag je daar allemaal mee?" Ik kan dan alleen maar denken: je hebt toch bepaalde zórg aangevraagd? DAT mag je er dus mee inkopen. Niets meer, en niets minder. Het is dus helaas waar wat je schrijft Wiccalife, dat sommige mensen geld ruiken. Ik zeg overigens niet dat de vragensteller dat doet: die zal ik in dit stadium hooguit beschuldigen van enige naïviteit, niet van kwade opzet. Naïviteit van - gezien de aard van de vraag - een scholier, dus ook niet al te hard aan te rekenen. Maar dat het past in de mentaliteit die veel vaker gezien wordt, dat klopt. Sommige mensen vragen blijkbaar een PGB aan omdat het een gemakkelijke manier lijkt om extra geld te krijgen, en de indicatiestellers filteren die groep er blijkbaar tot nu toe niet uit. En dat is inderdaad precies de aanleiding geweest voor de enorm stressvolle periode waarin de PGB-maatregelen en de bezuinigingen op passend onderwijs die we hebben gehad in dit afgelopen jaar. En alle protesten, debatten, gesprekken met de staatssecretaris en de honderden brieven aan kamerleden, staatssecretaris en commissieleden ten spijt, kostte het een kabinetscrisis om die maatregelen terug de ijskast in te krijgen en ervoor te zorgen dat al die mensen die afhankelijk zijn van hun PGB, weer enigszins opgelucht konden ademhalen. Excuus, dat moest er even uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen excuus joh! Jij verwoord prachtig wat ik in mijn antwoord bedoel! Ook wij hebben een pgb voor onze dochter dat we inzetten voor het logeren op een zorgmanege. Daar moeten we geld bijleggen trouwens omdat wij een " klein" pgb hebben dat inhoud dat ze maar 1 x per 2 maand zou kunnen gaan, dus wij doen 50/50 zodat ze maandelijks kan gaan. Geen probleem! Wij zijn al heel dankbaar dat ze mag gaan! Ik ken genoeg kindertjes die ook veel baat zouden hebben bij zulke logeerpartijen en begeleiding...{al was het alleen al omdat ze thuis te kort komen op emotioneel gebied.....} maar die buiten alles vallen omdat er geen diagnose is vastgesteld...dus we zijn erg dankbaar dat onze dochter deze kans krijgt.
Maar door haar problematiek zijn er ook veel dingen die ze niet kan die andere kinderen wel doen. Bv teamsport, wat vaak balsport inhoud....kan ze niet aan meedoen vanwege het ontbreken van balgevoel en motoriek. Zwemles was een probleem.....vanwege alle prikkelingen..dat is dus privéles geworden. Drukke feestjes is nog steeds moeilijk...ook vanwege de onverwachtse dingen en prikkelingen. Spelletjes op het schoolplein gaan vaak te snel.....klimmen gaat langzaam.....ik zeg niet dat ze om deze dingen meer recht heeft op de zorgmanege dan andere kids....maar wij als ouders worden erg gelukkig als we zien hoe ons kind geniet en 'groeit' van het ook "meetellen" op de manege.....
Ivana
11 jaar geleden
Wiccalife en Lies, beiden een dikke plus voor het perfect verwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Ik ben erg dankbaar voor Rugzak en PGB, de school van mijn zoon heeft alleen maar rugzakkers en betaalt er de bijzondere schoolvorm (speciaal onderwijs op havo-vwo niveau voor autisten) uit. Dat schijnt ook niet helemaal de bedoeling van de regeling te zijn, maar wat ben ik blij dat het zo kan!