Ik werk altijd van 15.00 tot 24.00 en regelmatig over. Mag dat volgens de wet en ben ik dan zelf strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een aantal factoren spelen een rol; je leeftijd, in welke sector je werkzaam bent en in welke hoedanigheid, je salaris, het aantal dagen dat je per week werkt en hoeveel uren je per week uiteindelijk werkt.

Allereerst moet er bekeken worden, of je onder de Arbeidstijdenwet valt. Sommige vormen van werk vallen niet onder de ATW.

Een aantal sectoren hebben afwijkende ATW regels.

Zie de link voor de details. Omdat je te weinig informatie geeft, over je specifieke situatie, kan ik er geen samenvatting van maken.

Als er een ATW overtreding wordt gemaakt, dan is de evt boete, die wordt opgelegd, voor de werkgever en niet voor de werknemer.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt er ook van af hoe oud je bent.
Werknemers jonger dan 18 jaar mogen niet 's nachts werken.

Ben je ouder:
Je werkt 9 uren en dat mag.

"Per nachtdienst mag u niet meer dan 10 uur werken. "
Dus meer dan een uur overwerken mag niet zo maar.

Dan zijn er nog regels voor het aantal nachtdiensten wat je mag werken.
Die vind je hier:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-nachtdiensten.html

Is het je nog niet duidelijk, of denk je dat jouw werkgever jou verkeerd laat werken, dan kun je altijd even bellen met de Arbeidsinspectie
telefoonnummer 0800 - 27 00 00 0 (gratis).
of de folder downloaden over de arbeidstijdenwet.
http://www.arbeidsinspectie.nl/onderwerpen/Arbeidstijden/arbeidsenrusttijdenvanwerknemers.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laffe anonieme min.
Van 15:00 tot 24:00 uur is 9 uur. Pauze er af is 8 uur werk. De tijden die jij werkt vallen nog niet onder nachtdienst. Dus tot zo ver niks
Is mee. Over werk mag als het in overleg gaat. Je werk gever kan je wel een aantal uur laten overwerken. Dus er gebeurt niks wat niet door de beugel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze diensten mogen inderdaad en je werkgever mag je ook laten overwerken,maar niet langer dan een 12 uurs dienst en ook niet elke dag.
Ook ligt de betaling iets anders als je na 24.00 uur werkt want dat krijg je een aantal procenten extra over die uren.
Het ligt er ook een beetje aan in welke sector je werkzaam bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet van de wet. Je mag niet altijd werken, er moeten ook verplichte rustdagen en vakantie's plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de TS het over een werkweek heeft van 5 dagen p.w.