studeren tot tandarts, hoe ?

Ik wil later heel graag tandarts worden.
Ik doe op dit moment VMBO ( kader ) en mijn sector is Handel en Administratie.
ik weet niet precies wat ik op de mbo moet volgen kunnen jullie mij tips geven hoe je tot tandarts moet studeren.
En wat is de startsalaris van een tandarts.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (4)

Je moet een hele lange weg gaan. Beter is eerst vmbo t als dat mogelijk is en dan havo en dan vwo, pas daarna kun je beginnen aan de universiteit voor tandarts.

Of mbo 3 en dan 4 bijvoorbeeld tandartsassistente en dan een jaar hbo en dan door voor tandarts op de universiteit.

Ik denk dat je je beter kunt richten op tandartsassistent of eventueel daarna voor mondhygienist.

http://www.leren.nl/artikelen/2004/tandarts.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar van kader naar theoretisch naar havo is niet mogelijk. En MBO4 is gelukkig ook bereikbaar voor een kaderleerling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik wist niet dat je tandartsassistente mocht doen na kader maar dat zou dan de oplossing zijn.
Als je tandarts wilt worden, zul je tandheelkunde moeten studeren op de universiteit.

Je kunt daar komen door na het VMBO HAVO te gaan doen, en daarna of VWO en naar de universiteit, of HBO (bijvoorbeeld mondhygiënist) en daarna door proberen te stromen naar tandheelkunde. Je zou ook via MBO tandartsassistente vervolgens een HBO propedeuse kunnen halen, en dan tandheelkunde.

Volgens mij is tandheelkunde een lotingstudie, en daarbij is het best een lange weg om via het HBO te gaan, en krijg je waarschijnlijk ook te maken met de langstudeerdersboete. Daarbij is het een grote stap en lange weg om van het VMBO naar de universiteit te gaan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar voor de meeste VMBO'ers zal het niet weggelegd zijn om uiteindelijk universiteit te gaan doen. Voor een aantal wel: als jij merkt dat je duidelijk makkelijker kunt leren dan je klasgenoten, kan het zijn dat je met hard werken en de juist motivatie een heel eind komt. Ik raad je wel aan om ook alvast te gaan sparen als je dit graag wilt, want goedkoop is het niet allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mist een stap: Faissel doet nu kader dus hij kan helemaal niet naar de havo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat een VMBO-T diploma in theorie toegang geeft tot 4 HAVO, al doen sommige scholen daar wel moeilijk over. Maar met een VMBO-kader diploma is er toch wel een weg om op de HAVO te komen? Ik weet niet of je naar HAVO-3 kunt, maar anders kun je altijd nog via staatsexamens of via het volwassenenonderwijs ofwel VMBO-T ofwel HAVO halen. Het is sowieso al een lange route, als je echt wilt, is één of twee jaar dan ook niet erg meer. Maar via MBO is waarschijnlijk logischer, dat wel.
Ik sluit me aan bij Pelle. Je doet nu VMBO kader, en bovendien ook nog afdeling Handel & Administratie. Dat betekent dat je geen biologie hebt (zit tenminste niet standaard bij H&A). Na het behalen van je diploma kun je niet naar de Havo, dus zal je via MBO zo ver mogelijk moeten proberen te komen. Ga daar Tandarts Assistent doen (Assisterende in de Gezondheidszorg) in drie jaar tijd. Je hebt dan een MBO4 diploma waarmee je eventueel nog verder kunt leren aan een HBO. Zoals de studie voor Mondhygiënist. Mocht je dan echt de smaak te pakken hebben dan kun je eventueel nòg verder leren aan de universiteit, voor tandarts. Maar dan ben je ondertussen dus bijna tien jaar verder.
Ik raad je aan om wat realistischer doelen te stellen. Je doet niet voor niks VMBO kader. Als je op het VWO zat waren je kansen om tandarts te worden beduidend groter dan nu. En als het je om het salaris gaat: er zijn gelukkig ook heel wat middenkaderberoepen die goed verdienen! In Nederland hebben we sowieso altijd allemaal minstens het minimumloon.
Kies een vervolgopleiding omdat je er belangstelling en passie voor hebt, niet omdat het misschien wel goed verdient.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt overigens met een kaderdiploma wèl rechtstreeks naar MBO4 tandartsassistent. Vraag je decaan maar om informatie. Die is daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om tandarts te worden moet je minimaal VWO hebben gedaan, maar met de MAVO kun je wel tandartsassistent worden, dat is namelijk een MBO opleiding!

Toegevoegd na 3 minuten:
minimaal VWO is nodig om naar de universiteit te gaan en dat moet voor tandarts*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 jaar hbo is ook genoeg om naar de universiteit te gaan.