Een dagelijkse oppas voor een groep kinderen ipv de opvang. Kan dit en zo ja, waar vind ik meer info?

ik zat een beetje te denken, in onze vriendengroep hebben we een stuk of 6 kinderen die allemaal naar de opvang gaan. Is het niet goedkoper om voor deze kinderen 1 vaste oppas in te huren en de kosten over de stellen te verdelen.
Ik ben vast niet de eerste die hier aan denkt, zijn er websites waar ik informatie kan vinden hierover?

Toegevoegd na 7 uur:
zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om een soort "butler" in dienst te nemen waarvan 1 van de taken is: pas op de kinderen :)
We betalen deze gewoon een maandsalaris voor het in dienst zijn bij ons. Ik denk dat we dan goedkoper uit zijn, ondanks dat ik geen belastingteruggave krijg.
Het vinden van een baan is tegenwoordig niet makkelijk, dus ik denk eigenlijk dat hier best animo voor zou zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

http://www.oudermatch.nl/ is een vraag-aanbodsite op dat gebied.

Bij veelgestelde vragen staat:
Heb ik nog steeds recht op kinderopvangtoeslag als ik de kosten deel met andere ouders?

Bij gastouderopvang in het huis van één van de ouders is het ook mogelijk om de opvang te delen met een kind van een andere ouder, die dus elders woont. Beide ouders komen dan in aanmerking voor een kinderopvangtoeslag. Zie voor meer informatie http://www.toeslagen.nl.
Als ouders geen kosten maken omdat zij via oudermatch elkaar hebben kunnen helpen bij de opvang hebben zij geen recht op toeslag. Kinderopvangtoeslag wordt immers alleen gegeven ter compensatie van gemaakte kosten.

Maar zoals al eerder aangegeven moet je je wel afvragen of één gastouder/oppas voor 6 kinderen in één huis wel wenselijk is. Maar je kan het natuurlijk ook in twee of drieën splitsen. Dus één oppas per 2 à 3 kinderen. Dat scheelt natuurlijk ook al in de kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je al eens aan een gastouder gedacht? (zo nee:) Dit zijn mensen die vaak in hun eigen huis op meerdere kinderen passen. Dit is voor zover ik weet voordeliger dan de reguliere opvang. Meer informatie in de link (bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan dan wil je een gastouder maar zes kinderen is nogal veel. Er zijn namelijk regels over de hoeveelheid kinderen die een gastouder mag opvangen:

Zes kinderen in de leeftijd van nul tot dertien jaar, inclusief eigen kinderen tot tien jaar.
Vijf kinderen wanneer deze allen jonger zijn dan vier jaar, inclusief eigen kinderen tot vier jaar.
Vier kinderen van nul en een jaar oud, waarvan maximaal twee van nul jaar, inclusief eigen kinderen van deze leeftijd.

Er zijn overigens ook nog groepen die om en om op elkaars kinderen passen. Bijv vier ouderstellen (8 ouders) die via een rooster zo nu en dan thuis zijn en dan de andere kinderen ook opvangen maar dan heb je dus ook geen dag doordeweeks rust (of werk of tig kinderen).

Als dus niet alle zes de kinderen alle dagen van de week hoeven worden opgevangen of er zijn kinderen bij van ouder dan vier en je gastouder heeft geen kinderen (die kan bij toerbeurt bij alle ouders thuis kinderen opvangen ipv bij haarzelf) dan kan het een oplossing zijn.

Houd er wel rekening mee dat een gastouder ook via een kinderopvangorganisatie werkt en je niet noodzakelijkerwijs extreem veel goedkoper uit bent. Als ze niet via zo'n organisatie werkt heb je weer een ander probleem: de opvang van zes kinderen als ze ziek is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kosten: bij een kinderdagverblijf betaal je ongeveer 5,80 per uur (maar dat is vaak inclusief luiers, eten etc) een gastouder werkt vaak voor 4 euro per kind per uur maar dat is dan vaak exclusief en je betaalt kosten aan die kinderopvangorganisatie.

Als het niet via zo'n organisatie gaat is het vaak zwart en dan zit je met de kinderopvangtoeslag waardoor het weer duurder wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
ipv kinderopvangorganisatie bedoelde ik gastouderburo.

Toegevoegd na 19 uur:
Na je aanvulling: een butler met één van de taken op kinderen passen? Heb je enig idee hoe zwaar het is om op zes kinderen te passen die niet van jezelf zijn? En dat door iemand die niet is opgeleid voor de opvang van kinderen?

Een gastouder is wat jullie willen en dan eentje die zwart betaalt wordt (belastingtoeslag) maar houd dan rekening met dat die persoon wel eens ziek wordt of op vakantie wil (jullie kunnen niet allemaal tegelijk op vakantie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling: als die persoon niet aangesloten is bij een gastouderburo kunnen jullie dus geen kinderopvangtoeslag van de belasting meer terugkrijgen én je hebt een probleem als die persoon ziek is. Wel kun je natuurlijk een allin bedrag afspreken maar het zal toch snel per uur zijn omdat sommige kinderen langer komen dan anderen? Je kunt inderdaad een weekbedrag afspreken voor die persoon en de urenverdeling onder elkaar regelen om zo tot dat weekbedrag te komen. Als jij zelf gaat oppassen en je doet dat zonder gastouderburo kun je net zoveel kinderen opvangen als je zelf wilt, dan kijkt daar niemand naar inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je brainstorm maar snap je ook dat je in een lastig parket komt als je 'butler' ziek is? Juist daar betaal je natuurlijk ook voor.