Hoe zit het met niveaus (vmbo, havo, vwo) op de Amerikaanse high schools?

Hebben ze verschillende niveaus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag idd. Ik weet dat ze wel niveau verschillen hebben maar dat ze het bijna allemaal university of college noemen. Heel benieuwd hoe het precies zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh sorry je vraag gaat nog over de vooropleidingen, ben ik ook wel benieuwd naar :P

Antwoorden (1)

Binnen een high school volgen kinderen ieder een eigen programma van vakken, dat afgesteld is op het individuele niveau en de belangstelling van de scholier. Dit betekent dat ze niet deel uitmaken van een vaste groep die dezelfde vakken volgt, maar bij verschillende vakken steeds andere scholieren ontmoeten. Op deze wijze wordt onderwijs van verschillende niveaus aangeboden binnen dezelfde school, en bestaan er niet als in Europa verschillende schooltypes met ieder een eigen onderwijsniveau.
Het is wel zo dat als je een beetje rondgooglet je veelal leest dat het nivo niet al te hoog is. Vergelijk met vmbo hier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog wat meer gevonden: "De Amerikaanse middelbare school wordt high school genoemd en is meestal opgedeeld in een junior high of middle school (te vergelijken met middenschool of onderbouw) en een senior high (de bovenbouw). Er is weinig differentiatie zoals in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de kwaliteit van de school sterk afhankelijk van waar deze staat. Het is namelijk het schooldistrict (te vergelijken met een gemeente of deelgemeente) dat voor de financiering zorgt. Een rijk district kan zich betere scholen veroorloven dan een arme wijk. Dit betekent dat de waarde van een highschool-diploma sterk varieert.

Wel bestaan er zaken als Advanced Placement, een programma dat aan een leerling de mogelijkheid geeft extra lessen te volgen die de toegang tot een bepaalde hogere studie moeten bevorderen. Ook hierbij geldt dat de school zelf de inhoud en het peil van het examen bepaalt. Een ander mechanisme om uitblinkers niet in de kou te zetten zijn de zgn. magnet schools, dit zijn scholen die extra geld krijgen om een bepaald centraal thema sterker te belichten. Zo zijn er scholen die natuurwetenschappen, kunsten of internationale betrekkingen als focus hebben."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!