Is het mogelijk om na het CIOS naar de politieschool te gaan?

Is Is het mogelijk om na het CIOS naar de politieschool te gaan en dan niet in de richting van bewegingscoördinator, maar gewoon agent. Ik twijfel namelijk over een beroep in de sport, of bij de politie gaan. Ik wil alleen geen bewegingscoördinator worden bij de politie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Ja hoor geen probleem. Het CIOS is een MBO 4 opleiding en de politieschool heeft MBO opleidingen op nivo 2, 3 en 4, HBO en universitair. Als je gewoon agent wilt worden doe je dus nog een keer een MBO 4 opleiding:

Opleiding Allround Politiemedewerker
Als Allround politiemedewerker doe je hetzelfde werk als een 'gewone' politieagent, maar zoek je daarnaast naar gemeenschappelijke achtergronden van vergelijkbare situaties. Op die manier werk je een effectieve en samenhangende aanpak van de problemen uit.
Om tot de mbo-opleiding Allround Politiemedewerker te worden toegelaten moet je beschikken over een VMBO-diploma (gemengde leerweg of theoretische leerweg) of een mbo-diploma. De opleiding duurt 4 jaar. Het is een fulltime duale opleiding: je brengt circa 50% door op de Politieacademie en 50% is werkend leren onder leiding van een praktijkcoach.

Als je hoger wil kan dat ook, dan doe je de HBO opleiding: Opleiding Politiekundige Bachelor

Als Politiekundige bachelor volg je de maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkel je veiligheidsplannen binnen de kaders van het politiebeleid. Je ontwikkelt bijvoorbeeld een preventieve aanpak voor een uitgaansgebied, regelt de gang van zaken rond een groot evenement, onderzoekt maatschappelijke problemen en adviseert over oplossingen.

Meer info in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is zeker mogelijk ,
CIOS afgestudeerden kunnen dikwijls instromen in het tweede studiejaar van een hbo-opleiding. Zou dit dan ook navragen.

Op de site http://www.kombijdepolitie.nl
staat het volgende hierover geschreven:

Opleiding voor een politiefunctie
Politieopleidingen zijn er op verschillende niveaus, van mbo t/m hbo master. Elke politieopleiding leidt op voor het afwisselende en boeiende politievak, van de functie surveillant tot recherchekundige. Tijdens de opleiding ben je in dienst van een politiekorps, je ontvangt dan ook een salaris. Je hebt dus een opleiding en baan ineen.

Aanmelden
Een politieopleiding volg je op de Politieacademie. Aanmelden hiervoor kun je niet zelf doen. Je moet eerst solliciteren op een baan bij een politiekorps. Nadat je de sollicitatie- en selectieprocedure goed hebt doorlopen, meldt het korps je aan voor de bijbehorende opleiding aan de Politieacademie.

Opleidingen Functie Vooropleidingeis

Assistent politiemedewerker (mbo 2) Surveillant vmbo-bbl

Politiemedewerker (mbo 3) Agent vmbo-kbl

Allround politiemedewerker (mbo 4) Hoofdagent vmbo-gl / tl

Bachelor of Policing (hbo) Politiekundige (bachelor) havo

Master of Criminal Investigation Recherchekundige hbo master