Wie hoog staat, kan diep vallen?

Harlopers zijn doodlopers, hoogmoed komt voor de val.

Zomaar een paar uitdrukkingen die er op zouden wijzen dat succesvol zijn een voorbode van ongeluk is..

Hoe denk jij hier over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het gaat niet zozeer over succesvol zijn, het eerste gaat over te hard van stapel lopen, te onbezonnen ergens aan beginnen. Als je ergens te snel en onvoorbereid aan begint, is de kans dat je de eindstreep gaat halen minimaal.

Hoogmoed komt voor de val heeft weer een andere achtergrond ; ook dat heeft niks met succes te maken, maar met verbeelding ; eigenwaan. Als je je verbeeld meer te zijn dan je bent of je anders (beter) voordoet dan je bent, val je vroeg of laat door de mand.

Maar uiteindelijk zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in je stelling ; wie hoog klimt kan diep vallen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook altijd zo is, je kunt ook gewon hoog klimmen en heel lang hoog blijven, al gaat dat meestal niet vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is juist...

Hoge bomen vangen veel wind...

Ja klopt...

De berg is net zo hoog als het dal diep is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen voorbode van ongeluk , meer kans om buiklanding te maken juist omdat men meer risico's neemt. Alle grote businessmensen hebben ooit gefaald in een projekt (dat staat natuurlijk niet in hun biografie) Het merkwaardige is dat zij daardoor nog meer begeesterd worden om iets te ondernemen. (Bv.Branson heeft illegale muziekrecords vervoerd en is aangehouden als hij 20 was) Idem voor politici: zie wat er met Berlusconi aan het gebeuren is :hoogmoed met zuiders tintje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk persoonlijk dat de uitspraken voornamelijk waarschuwing zijn.

Immers: Wie hoog staat, KAN diep vallen, hoge bomen vangen veel wind. Dit zegt niet dat wanneer je erg zichtbaar of hoog in aanzien bent, je automatisch je succes kwijt raakt, maar wel dat voorzichtigheid geboden is.

Hardlopers zijn doodlopers, tja, de wereldrecords worden nog steeds gebroken, dus letterlijk zal het niet gelden. Daarentegen is een metafoor met het leven en de manier waarop je je daardoor heen beweegt wel wat bruikbaarder: Wanneer je geniet van het leven, heb je meer aan het leven, wanneer je uitsluiten hardloopt en vooruit kijkt, zie je niets van het leven, behalve de dood. Met andere woorden je loopt alleen maar hard op je dood af.

Hoogmoed is een eigenschap die jezelf zand in de ogen strooit. Jezelf 'mogelijk' beter vinden dan ieder ander (zie Serena Williams), daarmee struikel je uiteindelijk altijd zelf.

Met andere woorden, deze uitdrukkingen zijn geen feiten, noch zijn ze dingen die onherroepelijk gebeuren. Ze zijn door de eeuwen heen bevestigde filosofische inzichten die vaak tot een volksspreuk zijn vermaakt. Zelfs een lijkende definitieve uitspraak van Murphy: Alles dat fout kan gaan, zal fout gaan. Ook dit is slechts een waarschuwing: Zorg dat je rekening houdt met het onverwachte en je hebt minder kans dat er iets onverwachts overblijft. Maar daarentegen ook een geruststelling: Don't worry, je kunt niet alles in de hand hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik interpreteer deze uitdrukkingen anders: hardlopers zijn doodlopers; als je ste snel gaat, verlies je het overzicht en ben je eigenlijk als een kip zonder kop bezig en dan gaat het zeker mis. Hoogmoed komt voor de val; als je te gemakzuchtig wordt krijg je vanzelf de deksel op de neus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk gezegde heeft wel een kern van waarheid.
Maar ik denk dat die vooral over de uitzonderingen gaan of de extreme gevallen.
Succesvol zijn hoeft niet perse uit te monden in ongeluk. Maar als je succesvol bent en je "valt" komt het wel harder aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn opa zij altijd:

"Zij die niet onder aan de ladder willen beginnen bereiken nooit (eerlijk) de top!"

Of wel. Als je om welke reden dan ook zonder de benodigde ervaring ergens op een te hoog gegrepen niveau begint dan kun je ongelooflijk hard op je bek gaan als het fout gaat. Natuurlijk zijn er voorbeelden, waar dit nooit gebeurd. Maar als je niet bij de basis wilt beginnen in een bedrijf kun je ook nooit leiding geven aan die basis, omdat je niet weet hoe de details zijn...

En in het bedrijfsleven zijn 'uitzonderingen daar gelaten' de succesvolle ondernemers stuk voor stuk allemaal bij de basis begonnen...