De hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde maakt je niet alleen wegwijs in de wereld van de techniek, maar onderwijst je ook over de vakgebieden economie en organisatiekunde. Je leert bovendien over alle disciplines te communiceren. Het is namelijk belangrijk dat je na je studie de invoering van bedrijfsprocessen of producten kunt begeleiden. Vanwege je toekomstige managementtaken wordt de opleiding ook wel aangeduid als Industrieel Management (IM). Technische Bedrijfskunde kun je zowel in voltijd als in deeltijd volgen. Ook is duaal studeren mogelijk. Na afronding van de studie mag je de titel ingenieur (ing.) voeren. De internationale aanduiding is 'Bachelor of Engineering (B. Eng.)'.
Wat kun je ermee worden?

Vanwege de brede opzet van de opleiding kun je later op diverse plekken aan het werk. Afgestudeerden komen veelal in het management of middenkader van het technische bedrijfsleven terecht, of gaan aan de slag bij ondernemingen die techniekgerelateerd zijn. Je kunt daarbij denken aan beroepen als:

Bedrijfsleider
Beleidsadviseur
Consultant
Facility manager
Marketing manager
Productontwikkelaar
Technisch accountmanager

Wat is je kans op een baan?

CHOICE – het informatiecentrum voor het hoger onderwijs – stelt dat ongeveer de helft van de afgestudeerden na een korte zoektocht een vaste aanstelling vindt met een goed aanvangsalaris. Je brede inzetbaarheid vergemakkelijkt volgens CHOICE duidelijk je kansen op de arbeidsmarkt. Het ROA – Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt – is daarentegen iets minder positief. Uit onderzoek van het ROA – waarbij Technische Bedrijfskunde valt onder de sector Economie – blijkt dat het arbeidsmarktperspectief voor afgestudeerden in de sector Economie afneemt. Ook constateert men dat het perspectief voor bedrijfskundigen op wo-niveau afneemt. Anderzijds is het arbeidsmarktperspectief voor technici gunstig. Dat maakt dat technisch bedrijfskundigen waarschijnlijk meer kans maken op een baan dan gewone bedrijfskundigen.

(Bron: CHOICE, De Keuzegids Hoger Onderwijs 2004 – 2005 en ROA, De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2012.)