Als je nog geen 21 bent (en je hebt geen andere opleidingen afgerond) ben ik bang van niet:

Vooropleiding:
HAVO diploma
VWO diploma
Diploma MBO niveau 4
HBO propedeuse
21+ toelatingsregeling
Bent u 21 jaar of ouder en beschikt u niet over de gewenste vooropleiding, dan kunt u toegelaten worden op grond van de 21+ toelatingsregeling.

Ik denk dat bovenstaande lijstje in het algemeen zal gelden, en niet alleen voor deze opleidingsinstantie. PDB is een cursus op het niveau van MBO-4, maar het geeft (voor zover ik weet) geen compleet diploma MBO-4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval niet als je nog geen 21 bent. Ben je dat wel, dan kun je een apart traject volgen en als je aan de normen daarvoor voldaan hebt, kun je alsnog aan die opleiding beginnen.

Toelaatbaar tot de hbo accountancy ben je met een voltooide opleiding op MBO-4 niveau, met HAVO (economie in het profiel) of VWO.

De weg die je zou kunnen volgen: volg de opleiding MBA. Dat is een goede vervolgopleiding op PDF, op MBO+-niveau. Heb je die behaald (kan in een jaar) dan kun je aansluitend verder met SPD. Heb je dat behaald, dan kun je naar de post-HBO opleiding Accountant Administratieconsulent (NOvAA).
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is handiger om na het MBO naar HBO Accountancy te gaan als je Accountant wilt worden. Want als je dat vanaf SPD wilt doen, dan is er volgens mij sprake van deefficienties, waardoor je extra vakken moet doen. HBO Accountancy sluit wel direct aan.
Computoon
11 jaar geleden
Als je SPD Bedrijfsadministratie hebt gedaan mag je de NOvAA beroepsopleiding volgen. Van de site van Fontys:
"Bent u in het bezit van een bachelorgetuigschrift Bedrijfseconomie, hbo Bedrijfsadministratie of SPD en wilt u graag AA-accountant worden? Dan is de NOvAA beroepsopleiding iets voor u. Toelatingseisen
U bent in het bezit van een bachelorgetuigschrift Bedrijfseconomie, hbo Bedrijfsadministratie, SPD of gelijkwaardige opleiding. Certificering
Na het afsluiten van de opleiding ontvangt u het theoretisch NOvAA getuigschrift Accountant-administratieconsulent." Alle specifieke accountantsvakken moeten na SPD nog gevolgd worden, dat duurt een jaar of drie. Die heb je inderdaad al voor een deel gehad als je kiest voor de HBO-accountancy. Je bent echter nog niet meteen AA-accountant als je van de HBO-accountancy af komt, dan moet je nog even door. Als je de NOvAA-beroepsopleiding theoretisch succesvol hebt afgerond -en de verplichte praktijk ook- wel, als ik me niet vergis. Het voordeel lijkt me wel dat voormalig studenten van hbo accountancy het gemakkelijker zullen hebben als ze het laatste deel van hun accountsopleiding gaan doen dan SPD'ers die vanuit een 'brede, administratieve' opleiding kiezen voor de accountancyopleiding. Het is vermoedelijk ook een ander 'slag' studenten. Mensen die SPD volgen, werken vaak al en doen SPD ernaast. Mensen die hbo accountancy doen, zijn vaak studenten die doorgestroomd zijn vanaf havo of vwo. Vraagsteller had een diploma PDB. Dat is echter geen MBO-opleiding maar een cursus. Onder de 21 zou vraagsteller dus niet de HBO-accountancy kunnen gaan volgen, als hij geen andere vooropleiding heeft. Als hij echter MBA gaat doen na PDB, heeft hij wel voldoende vooropleiding om SPD Bedrijfsadministratie te gaan doen. (Kan het uit ervaring zeggen, want ik heb o.a. PDF, MBA en SPD gedaan) en kan hij daarna naar de beroepsopleiding. De route is wel wat langer. Maar het is geheel afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden (en interesse uiteraard) wat het beste advies is.