Hallo allemaal! Ik heb een vraag over collegegeld. Wie bepaald de voorwaarden van collegegeld? School of DOU?

Vanaf september ga ik een opleiding bij Fontys volgen. En volgens de school voldoe ik niet aan hun eisen van Collegegeld. Daardoor moet in i.p.v. 2000 euro 5500 betalen.
Ik ben een Rus en ik woon hier anderhalf jaar en volgens DUO voldoe ik aan alle eisen voor de Wettelijk collegegeld
http://duo.nl/particulieren/studeren/collegegeld.asp
Mijn moeder is een Nederlander.

Begrijp ik goed dat elke school zelf de eisen enz bepaald?

Dit heb ik van School gekregen:

*Nationaliteitsvereiste De student behoort tot een van de groepen van personen als bedoeld in artikel 2.2. van de Wet studiefinanciering 2000 (studenten met EER-of Zwitserse nationaliteit) of de student heeft de Surinaamse nationaliteit;

Je voldoet niet aan deze eis, vandaar het hoge instellingscollegegeld.

P.S. sorry voor mijn nederlands en alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Er bestaan drie tarieven collegegeld: het wettelijke tarief , het verhoogde wettelijke tarief en het instellingstarief.
De hoogte van het wettelijke tarief en van het verhoogde wettelijke tarief wordt door de overheid bepaald, de hoogte van het instellingstarief door de onderwijsinstelling zelf. Het wettelijke tarief is in principe het laagst, het instellingstarief het hoogst.

Op de website van DUO (zie hieronder) kun je lezen wanneer je een bepaald tarief moet betalen en welke factoren er allemaal een rol bij spelen (nationaliteit, woonplaats, etc.). Welk tarief jij moet betalen, bepaalt niet de school, daar zijn duidelijke regels voor die door de overheid zijn vastgesteld.

Jouw school vindt waarschijnlijk dat je het hogere insteellingstarief moet betalen (vandaar 5.500 i.p.v. 2.000 euro). Wat ze tegen jou hebben gezegd, hoeft echter niet doorslaggevend te zijn. Je moet je juist informeren bij DUO welk tarief jij moet betalen. In principe betalen studenten uit de landen buiten de EU (die ook niet uit Suriname of Zwitserland komen) het hogere instellingstarief. Maar onder bepaalde omstandigheden kan je toch het wettelijke collegegeld betalen. Dit gebeurt niet vanzelf, want je moet het speciaal aanvragen en een aantal dingen declareren.

Dus lees de pagina van DUO vooral good door en hopelijk vind je antwoorden op al jouw vragen. Mocht je je daarna toch nog afvragen hoe dat nou precies zit, loop bij een van de kantoren van DUO even langs om naar je speciefieke situatie te vragen (zie link). Dat is misschien het beste, want dan weet echt zeker hoe dat zit. Het gaat tenslotte om een hoop geld.

Als je toch het hogere instellingstarief moet betalen, kun je collegegeldkrediet aanvragen, een lening die bedoeld is om (een deel van) jouw collegegeld mee te betalen. Onder bepaalde omstandigheden heb je ook recht op studiefinanciering. Nogmaals: informeer je goed bij DUO.

Btw, ik kom uit Tsjechië, woon nu een half jaar in Nederland en vanaf september begin ik mijn Master in Utrecht.

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Nie zie ik dat je recht hebt op studiefinanciering. Dan betaal je volgens mij het lagere wettelijke tarief. Alleen moet je het aanvragen. Neem contact met DUO op. Nogmaals veel succes!