Zijn er universitaire opleidingen die je kunt doen met een havo-diploma?

Dus zonder een toelatingstest te doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daarom heet het Universiteit, dat is voor VWO'ers
Je kan met havo doorstromen naar HBO, niet naar de universiteit. Daarvoor moet je eerst alsnog VWO doen door naar (ik geloof) VWO 5 te gaan.
Antoni
11 jaar geleden
Wie ouder is dan vijftig jaar, en niet per se een diploma van de universiteit wil hebben, kan meedoen aan Hoger Onderwijs voor Ouderen. De meeste deelnemers hebben een HBO-opleiding of universitaire opleiding gehad, maar dat is geen eis, begrijp ik. Meer informatie op deze website: http://www.eur.nl/hovo_rotterdam/hovorotterdam/doelgroep_en_achtergrond/ Niet alleen de Erasmus Universiteit biedt dit aan. Ik geef met deze website maar een voorbeeld. N.B.: HOVO biedt dus geen volledige universitaire opleidingen, maar wel cursussen op universitair niveau voor geïnteresseerde ouderen.
Antoni
11 jaar geleden
Dit is de website van HOVO Nederland: http://www.hovo-nederland.org/

Antwoorden (4)

Alleen als je met dat Havo-diploma vervolgens een HBO-opleiding gedaan hebt en daar ook het diploma van bezit.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het is mogelijk om na het behalen van een hbo-propedeusediploma in te stromen in het wetenschappelijk onderwijs (een universitaire bachelor), ** mits je voldoet aan de eventuele aanvullende instroomeisen** van de opleiding van je keuze.
Uit de praktijk blijkt echter dat voor veel studenten die na een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan, de opleiding erg moeilijk is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet dus, een propedeuse is al voldoende voor universiteit.
Amadea
11 jaar geleden
Een propedeuse is OOK een diploma!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het hebt over 'een HBO opleiding doen en daar een diploma van bezitten' heb je het niet over een propedeuse.
Nee, geen enkele universiteit neemt je aan met alleen HAVO zonder dat je een positieve 21+ toelatingstest hebt gedaan.

Na de Havo kun je wel eerst VWO doen (5 en 6) of je propedeuse halen op het HBO. Dan kun je naar de universiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig niet, ik word nu al regelmatig wanhopig van het gebrek aan vaardigheden en kennis onder eerstejaars, terwijl ze momenteel nog allemaal van het VWO komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder toelatingstest of zonder eerst een HBO-propedeuse gedaan te hebben, kun je op reguliere universiteiten niet terecht. Je voldoet dan niet aan het vereiste vooropleidingsniveau.

In Nederland (en België trouwens ook) kun je dan wél terecht bij de Open Universiteit. Die stelt als enige toelatingseis dat je 18 jaar of ouder bent. Er zijn zelfs mensen die alleen de lagere school hebben gedaan en na hun 65e besluiten om nog eens een universitaire opleiding te gaan doen. De OU heeft alleen wel een beperkt aantal opleidingen. Kijk eens op: www.ou.nl. Wellicht zit er een studie bij die je interessant vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Als je naar aanleiding van de vraag dacht, dat de vraagsteller graag alleen met een HAVO-diploma een universitaire studie zou willen doen (en dat dacht ik ook), dan is jouw antwoord het beste, vind ik! +1