Wat kan je worden met een WO bachelor fiscaalrecht dat je niet met een HBO bachelor fiscaalrecht kan? Waarom zegt elke universiteit wat anders??

volgens wikipedia zijn fiscaaladviseur en fiscalist het zelfde.
volgens de universiteit van tilburg ben je fiscalist met een master.
volgens de erasmus ben je met een wo bachelor fiscaal jurist.
volgens de VU belastingadviseur en belastinginspecteur als fiscaal jurist met een bachelor.
de universiteit van Leiden noemt zowel de woorden fiscalist als fiscaal jurist bij de bachelor, maar het is niet duidelijk of dit je wordt met een bachelor alleen.
Volgens de HAN ben je met een bachelor HBO fiscaal recht en economie net zo hard fiscalist als belastingadviseur?
verder staat op meedere sites dat je Fiscaal Adviseur bent met een bachelor op hbo niveau.

hoe kan dat nou? waarom zou ik dan wo doen als ik met een hbo dezelfde tietel heb en niet gelijk van plan ben master te doen?? en trouwens fiscalist en fiscaaladviseur is toch niet hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De benamingen fiscalist of (fiscaal) jurist zijn om te beginnen geen beschermde titels. Iedereen die verstand daarvan zegt te hebben kan zich zo noemen. Het is dus vrij om daar invulling aan te geven.
Daarnaast lijkt me een fiscaaladviseur wel een fiscalist maar een fiscalist hoeft nog geen adviseur te zijn (denk aan een inspecteur of rechter). En een fiscalist kan ook een (fiscaal) econoom zijn.
De -ist van fiscalist word alleen gebruikt om bepaalde werkwoorden te voorzien van een vorm die een bijbehorende toestand en handeling benoemde.

Volgens mij is een wo studie (met master) wel verplicht voor sommige beroepen (rechter advocaat).
En met een wo bachelor ben je wel wetenschappelijker onderwezen en dat kan weer voordelen hebben voor bepaalde beroepen en voor doorstroming.
Maar een scherpe lijn wat je echt wel of niet kunt worden is met een bachelor niet definitief te zeggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ter vergelijking met wel een beschermde titel: Psycholoog

In Nederland was de titel "psycholoog" beschermd tot 1993.[1] Om toch onderscheid te maken tussen mensen die zich eenvoudigweg "psycholoog" noemen en mensen die een universitaire studie afgerond hebben, heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) de classificatie "Psycholoog NIP" ingesteld. Dit houdt in dat enkel psychologen met een afgeronde universitaire opleiding tot "master in de psychologie", aangevuld met een jaar praktijkervaring zich "Psycholoog NIP" mogen noemen.[2]

Toegevoegd na 1 uur:
Jurist
Een jurist is iemand die de opleiding HBO-Rechten (hbo-jurist, titel ba) of de academische studie Rechtsgeleerdheid (wo-jurist, titel mr.) met goed gevolg heeft afgerond. Hier wordt een eerste onderscheid duidelijk. De hbo-jurist is beroepspraktijkgericht opgeleid en zal voornamelijk actief zijn in ondersteunende juridische functies waar vakbekwaamheid, commercieel inzicht en klantvriendelijkheid belangrijk zijn. Het uitoefenen van een klassiek togaberoep is voor de hbo-jurist in beginsel niet mogelijk. De wo-jurist is academisch opgeleid en kan starten in de klassieke togaberoepen zoals de advocatuur, het notariaat of de rechterlijke macht. Ook kunnen juristen aan de slag bij instellingen zoals de overheid, grote verzekeraars en het bedrijfsleven (inhouse-lawyers). De titel ‘jurist’ mag door iedereen met een juridische achtergrond worden gevoerd. Juristen zijn niet onderworpen aan strenge regels betreffende beroepsuitoefening.

Dus een iets engere formulering van jurist:
http://www.lamenmuller.nl/witte_week
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even een correctie: Ook met een afgeronde studie HBO-rechten kan toegang tot de advocatuur worden verkregen. Alle andere HBO-varianten geven (vooralsnog) geen toegang tot de advocatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psycholoog is geen wettelijk beschermde titel. Alleen gezondheidszorgpsycholoog en psychotherapeut zijn beschermd in Nederland. Ik weet dat het NIP graag iets anders ziet, maar het is nou eenmaal niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt, dit verklaart veel. ik had altijd gedacht dat het beschermde tietels waren!

Andere antwoorden (1)

Je hebt bij een wo een titel achter je naam staan en hebt meer kennis van de onderwerpen. Een hbo heeft minder kennis. Dat maakt het onderscheid. Het is de klant of de organisatie die bepaald welk niveau ze nodig hebben.
ronron1212