Hoe zit het profielwerktstuk in elkaar?

Ik zag net een vraag voorbij komen of iemand een goed onderwerp ervoor weet, maar ik weet er bijna nog niks over.
Moet je het altijd met z'n tweeën doen?
Moeten die twee dan hetzelfde vakkenpakket hebben?
Mag het over één of meerdere vakken gaan?

Als je nog meer erover kan vertellen, dan wil ik dat graag ook lezen ;)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een profielwerkstuk is een werkstuk dat je aan het eind van je middelbare schoolcarrière maakt als afsluiting van je opleiding. Het werkstuk bestaat uit een onderzoek dat voor iedere deelnemer 80 uur heeft gekost (zo was dat bij mij tenminste, elders kan het anders zijn). Die uren houd je bij in een logboek, dat je natuurlijk een beetje manipuleert zodat je in plaats van 65 uur netjes 85 uur hebt gewerkt... :P

Meestal werk je in duo's, omdat dat het makkelijkst werkt. Kun je niemand vinden, is iedereen al bezet of wil jij dolgraag een onderwerp doen wat niemand anders interesseert, dan kun je in overleg met je begeleider (een docent die je helpt, zie verder in mijn uitleg) in je eentje werken. In drietallen kan ook, dat heb ik zelf gedaan, maar het is niet erg aan te raden: op één of andere manier demotiveert dat...

Je onderwerp kies je aan de hand van een vak dat je interesseert, of een combinatie van twee interessante vakken en in een zeldzaam geval drie. Dat laatste is echter niet aan te raden om de simpele reden dat je een begeleidende docent moet kiezen die je helpt. Zo iemand kan dus maar beter een leraar zijn die het vak geeft waar je PWS aan gekoppeld is. Heb je drie overkoepelende vakken, dan wordt het voor zo'n docent moeilijk. Die docent was bij mij ook de persoon die het PWS beoordeelt.

De twee werkpartners (in het geval van een duo) hoeven niet per se hetzelfde vakkenpakket te hebben, maar het is aan te raden om in ieder geval het vak te hebben waaraan je PWS gekoppeld is. Dat hoeft niet, maar je moet het jezelf niet onnodig moeilijk maken. ;)

Ik wens je veel succes bij je eigen PWS! Begin op tijd en werk gemotiveerd aan een onderwerp dat jullie beiden boeit. ;) Ikzelf ben bijna onderuit gegaan door laksheid... :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

*** Bij ons op school moet je als je met een leerling van een andere klas (met hetzelfde niveau) of gewoon met iemand uit je eigen klas samen wilt werken, je hetzelfde vak moet kiezen. Je PWS moet te maken hebben met het vak dat je gekozen hebt!