mag mijn werkgever mij verplicht onbetaald werk laten verrichten?

Kennelijk had ik gisteravond iets niet goed gedaan qua schoonmaakwerk. Nu moet ik van mijn leidinggevende 2 uur onbetaalde arbeid verrichten.

Terwijl ik met het schoonmaken slechts een kwartiertje á half uurtje bezig ben.

mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Reddie
8 jaar geleden
Lijkt me niet zo gek om je onvolkomenheden te corrigeren.
Maar meer dan het corrigeren lijkt me niet juist.
Je zit niet meer op school waar je corvee als straf krijgt.
Erna55
8 jaar geleden
In ieder geval zal je verteld moet worden wat je dan niet goed gedaan hebt. Blijkbaar is jou dat niet duidelijk uitgelegd.
Het "herstellen van je fout" is wel redelijk. Maar dat dat 2 uur moet duren terwijl je normaal een half uur bezig bent, lijkt me níet. Tenzij je extra troep gemaakt hebt dat zo lang duurt om weer op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat is ook zeker niet het geval @Erna55 en het is gewoon dat ik niet goed geveegd heb. Dus 2 uur is wel erg overdreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent wel aanwezig geweest en je hebt je werk gedaan. Iedereen kan een keer wat fout doen. Je hoort hier dan op aangesproken te worden en hij mag dan van jou verwachten dat je het wel goed doet. In sommige branches wordt wel verwacht dat overwerk bij je salaris in zit. Dit ligt dan aan je functie en salaris. Vaak bij banen op HBO en WO niveau. Ik raad je aan om de overwerkcalculator van de FNV in te vullen zodat je dit voor jezelf weet.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer het alleen is dat je niet goed geveegd hebt, dan is 2 uur in je eigen tijd werken zeker niet terecht.

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet, het verplichten tot onbetaald overwerk is geen disciplinaire maatregel die de werkgever kan opleggen.
Welke maatregelen de werkgever kan opleggen kun je in de link vinden maar in jou geval is de werkgever verplicht tot het uitbetalen van loon voor het verrichte overwerk.
Houdt er wel rekening mee dat het opeisen van je loon wel tot vervelende reacties van je werkgever kan leiden.