Kan ik een hbo opleiding gaan doen met een mbo niv. 3 diploma?

Ik heb mijn MBO niveau 3 diploma gehaald, en was bezig met niveau 4 maar heb door omstandigheden tijdelijk moeten stoppen. Ik had de afspraak om na een jaar weer verder te gaan waar ik was gebleven, alleen ik weet wel zeker dat ik dit niet meer wil, de opleiding past echt niet bij mij. Maar om helemaal opnieuw een MBO studie te beginnen zie ik ook echt niet zitten. En ik weet dat je voor een HBO studie een toelatingstest kan doen, maar dit is pas als je 21 bent, en dat ben ik niet. Ik wil heel graag verder, maar verder gaan met mijn oude studie staat me echt zo tegen. Is er een manier om toch een HBO studie te gaan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan je nergens met een MBO niveau 3 diploma een HBO opleiding beginnen. Ik weet niet of er uitzonderingen zijn, dat zou je na moeten vragen bij de opleiding die je wilt starten. Ik acht de kans op een uitzondering heel klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, is niet mogelijk. Je dient eerst niveau 4 te hebben.

Het beste antwoord

Er is nog een optie, de vavo. Hier kan je een havo diploma halen in 1 of 2 jaar en dan kan je alsnog naar het hbo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee je kunt alleen met de toelatingstest worden aangenomen als je geen mbo4 of havo of vwo diploma hebt. Wel zijn er soms mogelijkheden met een verkort traject als er een goede aansluiting zit tussen de gekozen mbo en hbo opleiding. Soms is er ook een verkorte mbo4 opleiding mogelijk als jouw mbo3 opleiding er een goede basis voor is.

Welke hbo opleiding wil je doen en is er echt geen mbo opleiding die daar een mooi opstapje voor is, daar zou je toch gemotiveerd voor moeten zijn?