Ik ben 17 en mijn ouders willen niet teken voor mij onderwijscontract van het MBO. Wat moet ik nu doen? Ik ben minderjarig,dus kan het zelf niet doen.

Omdat ik het huis slecht had opgeruimd. Zei mijn moeder als jij maar de helft doet (dus niet goed opruimt) doe ik ook maar de helft. Ik vroeg wat ze er ermee bedoelde. Nou ik lees het onderwijscontract wel. Maar teken hem niet. Dus ik doe ook maar de helft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat je eens moet gaan denken aan maatschappelijk werker.
Misschien kan die je verder helpen. Of via de huisarts vragen naar iemand die je hier mee kan helpen..

Het beste antwoord

Jouw moeder snapt ook dat je geen stap verder komt als ze dit niet ondertekent dus ga vanavond eens in gesprek. Bedenk van tevoren hoe je het goed kunt maken en bied dat dan ook aan (ik zat inderdaad fout en nu wil ik dit of dat doen), een doosje bonbons of zoiets kan geen kwaad.

Het is niet zo eerlijk omdat je dit niet van tevoren wist maar ja, soms gooi je als kind gewoon de laatste druppel in een hele volle emmer en dan gaat het mis.

Even excuses aanbieden en hopen dat het zo gaat. Als dat niet zo werkt zul je het over een andere boeg moeten gooien: jij krijgt nooit werk en je zult afhankelijk blijven van je moeder!

Toegevoegd na 2 uur:
Als je nog geen 18 hebt en je hebt geen MBO2 of havo diploma of hoger dan heb je nog een kwalificatieplicht. Wat dat betreft heeft het inderdaad zin om de lpa te bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat is het hem juist. Ze heeft gezegd dat het haar niks boeit. Ik verpest mijn leven en dat zal ik altijd blijven doen. Heb vaak genoeg met hun om de tafel gezeten. En gevraagd om een goed gesprek. Maar het loopt altijd in een ruzie uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag haar wat ze dan nu wil? Dat je voor de rest van je leven thuis bij haar op de bank zit omdat je geen huis kan huren of wil ze dat je het huis ook nog eens verlaat? Vraag haar wat ze wil dat jij doet om het goed te maken? Verder heb ik weinig kennis van dat 'contract', wat houdt dat precies in? Dat ze gaan betalen ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze wil het liefst dat ik thuis blijf tot me 80ste. Contract betekend. Ik moet voordat ik naar school ga een contract tekenen,dat ik sociaal cultureel werk ga doen. Zonder contract kan je niet naar school toe. Omdat het een bewijs is van onderwijs volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer moet het ingevuld zijn? Zit er een betalingsverplichting aan vast? Je kunt altijd nog contact opnemen met de opleiding zelf als dit echt nergens toe leidt maar ik hoop ook gewoon dat je moeder je wilde laten schrikken. Als dat niet zo is had ze het ook niet ondertekent als je WEL de hele kamer had opgeruimd dus ze zoekt gewoon een excuus. Oja: ik ging er van uit dat je allang de kamer had opgeruimd itt de eerste antwoordgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou het moet voor 1juli verstuurd zijn. Zit geen betaling aanvast. Maar wel dat ik geen studie kan volgen. Nou het is niet 1kamer die ik moest opruimen. Ik woon in een huis met 3 verdiepingen. Alle 3verdiepingen moesten schoon zijn. Keuken,woonkamer,2 wc's,badkamer,gang,mijn kamer,kamer van me ouders,kamer van me zus, kamer van me nichtje en het kantoor van me moeder. Zo dat dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik neem aan dat dat inmiddels schoon is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar dat maak haar niks uit. Ze gaat niet tekenen. Ik ga de leerplicht bellen. Is dat slim? Want zit echt met mijn handen in het haar. Omdat ik geen kant op kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw moeder op deze manier je toekomst probeert te saboteren door je dit soort overdreven dingen te laten doen in ruil voor normaal onderwijs, zou ik inderdaad iets externs inschakelen. Leerplicht is een goed begin en anders maatschappelijk werk eventueel via je huisarts.
Dat je je eigen troep op moet riumen, prima, dat je je bijdrage moet leveren aan het huishouden, prima, maar alles poetsen tot aan de kamer van je zus en kantoor van je moeder e.d. gaat wel erg ver vind ik.
Kies voor jezelf en je eigen toekomst en zorg dat je op die opleiding komt zodat je verder komt in je leven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de leerplicht in Arnhem gesproken. Zij nemen contact met de leerplicht in Nijmegen. Met andere woorden zij gaan mijn ouders dwingen om te tekenen. Dank je voor je advies!

Andere antwoorden (3)

Je moet de andere helft van het huis ook opruimen. En daarna in gesprek met je ouders, want het dreigen met het verpesten van je toekomst staat niet in verhouding tot niet goed opruimen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan flipt ze helemaal. En haar boeit mijn studie niet. Het komt toch nooit goed met me zegt ze. Dus wil ze niet haar moeite niet doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leuke moeder heb je man!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad ben er trots 'kuch kuch'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben erg trots
Laat ik beginnen met dat je waarschijnlijk volgende keer beter gewoon meteen had kunnen opruimen had je dit probleem ook niet gehad ;). Maar aangezien jij een kwalificatieplicht hebt moet jij dus nog gewoon naar school. Dit staat in de leerplichtwet en het kan dus strafbaar zijn als deze niet word nageleefd. Probeer als ze echt niet wil meewerken contact op te nemen met je plaatselijke leerplichtambtenaar en leg de situatie uit. Misschien dat hun wat kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als zij beter weet hoe je moet opruimen mag zij het doen. Want zij zit de heledag thuis en doet niks. Ik werk nu 6dagen in de week. En opruimen moet ongeveer 3x of 4x per week. Ik heb de leerplicht al gebeld. Zij bellen me terug. Maar dank je voor advies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof daar niks van secondwar, wat ik zo lees over de relatie tussen die twee geloof ik niet dat een beetje opruimen zulke grote gevolgen heeft. Er is meer aan de hand en als het niet het opruimen was geweest was het wel het uitslapen of wat dan ook.
Als minderjarige kunt u zich laten informeren door de leerplichtambtenaar.
Ook de ouders moeten de Leerplichtwet respecteren en naleven.