Ik ben 17 en mijn ouders willen niet teken voor mij onderwijscontract van het MBO. Wat moet ik nu doen? Ik ben minderjarig,dus kan het zelf niet doen.

Omdat ik het huis slecht had opgeruimd. Zei mijn moeder als jij maar de helft doet (dus niet goed opruimt) doe ik ook maar de helft. Ik vroeg wat ze er ermee bedoelde. Nou ik lees het onderwijscontract wel. Maar teken hem niet. Dus ik doe ook maar de helft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jouw moeder snapt ook dat je geen stap verder komt als ze dit niet ondertekent dus ga vanavond eens in gesprek. Bedenk van tevoren hoe je het goed kunt maken en bied dat dan ook aan (ik zat inderdaad fout en nu wil ik dit of dat doen), een doosje bonbons of zoiets kan geen kwaad. Het is niet zo eerlijk omdat je dit niet van tevoren wist maar ja, soms gooi je als kind gewoon de laatste druppel in een hele volle emmer en dan gaat het mis. Even excuses aanbieden en hopen dat het zo gaat. Als dat niet zo werkt zul je het over een andere boeg moeten gooien: jij krijgt nooit werk en je zult afhankelijk blijven van je moeder! Toegevoegd na 2 uur: Als je nog geen 18 hebt en je hebt geen MBO2 of havo diploma of hoger dan heb je nog een kwalificatieplicht. Wat dat betreft heeft het inderdaad zin om de lpa te bellen.

Je moet de andere helft van het huis ook opruimen. En daarna in gesprek met je ouders, want het dreigen met het verpesten van je toekomst staat niet in verhouding tot niet goed opruimen.

Laat ik beginnen met dat je waarschijnlijk volgende keer beter gewoon meteen had kunnen opruimen had je dit probleem ook niet gehad ;). Maar aangezien jij een kwalificatieplicht hebt moet jij dus nog gewoon naar school. Dit staat in de leerplichtwet en het kan dus strafbaar zijn als deze niet word nageleefd. Probeer als ze echt niet wil meewerken contact op te nemen met je plaatselijke leerplichtambtenaar en leg de situatie uit. Misschien dat hun wat kunnen doen.

Als minderjarige kunt u zich laten informeren door de leerplichtambtenaar. Ook de ouders moeten de Leerplichtwet respecteren en naleven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100