Hoe kan je het best reageren op docenten die bot doen?

Ik had vorige week een assessment-test, namelijk sollicitatiegesprek. De docente zat erbij en beoordeelde mij hoe ik als werkgever een sollicitante interviewde.
Ik had het assessment niet gehaald. We bespraken mijn fouten. Nou tot dan toe alles goed en wel.
Maar nadat ik vroeg of ik het goed begrepen had dat ik een onvoldoende heb omwille van die drie fouten, antwoordde ze met: Nou je hebt gewoon een dikke onvoldoende...en dat ik verder alles verkeerd had gedaan en dat ze dan nog zelfs mild was. Ik schrok best. Zo breng je het toch niet over of ben ik nu een dramaqueen? Ik moet dit herkansen, maar heb er totaal geen goed gevoel over als ik zie hoe ze mij behandelt en soms geeft ze me tijdens lessen echt ijskoude, strenge blikken, alsof ze mij totaal niet mag. Heb dit probleem overigens bij geen enkel ander docent, nooit in mijn leven gehad ook.
Hoe kan ik het beste reageren op zulke situaties?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zeggen dat je het niet leuk vind, nep gaan huilen (werkt vaak!) of niks doen.

bespreek dit eens met je mentor en vraag dan een gesprek aan met haar, waar je mentor ook bij is. leg je gevoel op tafel en probeer de lucht te klaren. je moet immers nog verder met deze lerares, dus het is goed, dat de spanningen de wereld uit geholpen worden. ga bij het gesprek niet met verwijten gooien, maar geef puur je gevoel aan. op je gevoel kun je niet snel negatief beoordeeld worden.

Jezelf blijven en je niet van de wijs laten brengen. Botte mensen zijn er overal. Jij moet het hebben van haar oordeel, dus kun je het beste netjes en correct blijven, en aangeven als je vindt dat ze te ver gaat. Mocht je iets willen zeggen, dan zou ik het op mezelf betrekken. Zinnen als: "ik voel me", "ik vind" Zodat ze zich niet persoonlijk aangevallen hoeft te voelen als ze tegengas van je krijgt. Succes met je herkansing!

"Je hebt gewoon een dikke onvoldoende" is natuurlijk geen manier van beoordelen en een leerkracht onwaardig. Het zou hetzelfde zijn als een rechter tegen een verdachte eenvoudigweg zou zeggen: 'u bent veroordeeld tot 5 jaar cel en dan ben ik nog mild geweest', zonder verdere motivatie. De een zal zo'n reactie 'direct' noemen maar in feite is de opmerking gewoon bot. Je hebt er niets aan en je kunt er niets mee. "Je hebt gewoon een dikke onvoldoende en dan ben ik nog mild geweest" is geen beargumenteerde beoordeling van een slechte prestatie maar in feite een onbeargumenteerde 'bestraffing'. Het had moeten blijven bij de beoordeling van hetgeen goed en minder goed was gegaan (de foutbespreking). In dat gesprek had advies opgenomen kunnen worden hoe het beter had gekund, waarom op díe manier en op welke momenten. Ach, misschien had de docente haar dag niet. Ga verder niet op de opmerking in en laat 'm van je afglijden. Ook later, in het werkzame leven, zul je wel eens mensen tegenkomen die zogenaamd 'direct' reageren maar in feite gewoon botte reacties geven, ze weten niet beter. Dan ben je er nu vast op voorbereid.

in deze wereld van voorzichtig dit en voorzichtig dat wil iemand die niet super tactvol is, maar direct, wel eens als bot overkomen ! deze vraag gaat over een leerling en een docente die bot zou reageren op deze leerlinge. als dit een probleem voor je is , zou je zeker een gesprek aan moeten gaan met deze docente, om te beginnen is deze docente misschien wel tegen iedereen zo direct, wat een groot voordeel geeft: je weet namelijk waar je aan toe bent ! in een gesprek zou je kunnen vragen of en hoe jij al die fouten gemaakt hebt en wat de oplossing hiervoor zou zijn in haar ogen ? om je negatieve gedachtenstroom te stoppen, zou je naar mijn idee zo snel mogelijk een gesprek/bespreking moeten aanvragen met je eigen vertrouwensman/vrouw/docent en daarna eventueel gelijktijdig een gesprek aan vragen met de docente waar het om draait. en dan zou je je wel goed moeten voorbereiden alle door jou gemaakte fouten aantonen en bespreken indien nodig, maar veel belangrijker lijkt mij dat je de bespreking met de bedoelde docenten met een lijst met vragen begint en gewoon vragen stelt over wat jou opvalt: ijskoude, strenge blikken (vraag: mw de vries waarom kijkt u altijd zó naar mij ?) de vertrouwenspersoon van je school kan je hier zeker verder mee helpen. succes en sterkte

Je had natuurlijk het recht om haar gelijk wat nadere uitleg te vragen naar aanleiding van haar oordeel. Je had erbij kunnen vermelden dat je haar toelichting dan kon gebruiken om het de volgende keer beter te doen. Maar weet je, als leerling heb je vaak niet de rust en de stabiliteit om in zo'n geval gewoon jezelf te blijven en op te komen voor je rechten. Dat is jammer. Docenten moeten een sfeer creëren waarin een leerling het beste van zichzelf kan geven, zonder zich geïntimideerd te voelen. Namens mij mag je haar vertellen dat ze als docent tekort geschoten is in haar zorg voor een onzekere leerling. Dat strekt haar niet tot eer. Je hebt misschien niet veel aan deze regels. Maar ik sta achter je en vind het erg jammer van het povere resultaat. Ik wens je sterkte bij de herkansing.

Je hebt dus het gevoel dat de docente je niet mag en ook op die manier op je (af)reageert? Ik zou een gesprek aangaan met die docente. Je moet dan wel beginnen met "ik heb het gevoel dat u mij niet mag". Als je een gevoel aangeeft kan ze dit niet ontkennen. het is tenslotte jouw gevoel. Als je daarna ook aangeeft waarom je dit gevoel hebt, dus "Ik heb het gevoel dat u me niet mag omdat tijdens de lessen u me ijskoude blikken geeft". Hierna geef je haar je conclusie "ik heb het gevoel dat u een hekel aan me hebt". En dan mag de lerares hierop reageren als je vraagt of dit zo is. Meestal werkt dit ontwapenend bij een persoon. Dus: 1. Gevoelsstatus aangeven. 2. Waarom je dit gevoel hebt. 3. Conclusie formuleren. 4. vragen of het zo is en antwoord afwachten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100