Kan iemand van 16 alleen een gesprek met de leerplicht aangaan?

Of moet er een ouder bij zijn? Mag dit ook een broer/zus zijn?

Het betreft een eerste gesprek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Als het goed is hebben de ouders een brief gekregen, waarin zowel zij als het betreffende kind van 16 uitgenodigd worden. En nee, de ouders zijn geen broer/zus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat moet met ouders of voogden. Een beethe ouder cq voogd zal daar wel bij aanwexig willen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang er geen dubieuze signalen zijn moet men de angsten voor mogelijke misstanden niet gaan overdrijven.
Een goed gesprek over een noodzakelijk onderwerp met een leraar, kan alleen maar positief zijn.

Een 16-jarige heeft behoefte aan leiding en kennis om zich te kunnen ontplooien.
In welke situatie en wat is het onderwerp dat er besproken moet worden?

-Gaat het gesprek van de leraar uit? B.v. een poging de stoorzender van de klas op een fatsoenlijke wijze te laten inzien dat zijn gedrag niet alleen schadelijk is voor de hele klas, maar voornamelijk ook voor de leerling zelf?
-Gaat het gesprek van de leerling uit? Wilt hij advies of informatie over een onderwerp wat hem nogal bezig houdt.? Afhankelijk van het onderwerp kan een leerling van 16 zelf wel bepalen of het misschien gunstiger is dat er een ander persoon hem bijstaat. Noodzakelijk of wel voor de gezelligheid.

Een aangifte bij de politie - een consult bij de dokter - een gesprek met de leraar - een persoonlijk verzoek aan wie dan ook... vinden normaal altijd plaats in een kamer (misschien wel kloppen) met een deur die niet op slot is.

Een 16-jarige is best al in staat om foute signalen te herkennen. Hij behoort al het vermogen tot verantwoordelijkheidsgevoel te hebben voor zichzelf en anderen.
We hebben het hier niet over een of meerdere bezoeken van een studente bij een leraar thuis als zijn vrouw weg is.
Kom nou!

Je kunt hierover nog verder discuseren, maar dan kom je bij uitzonderingen terecht. Zolang het zelfdenken niet wordt gepromoot, zullen de negatieve uitzonderingen alsook de vooroordelen blijven bestaan.

De meeste afgestudeerden hebben dankbare herinneringen aan een of meerdere bijzondere leraar waar ze altijd in goed vertrouwen bij terecht konden.

Dit is mijn mening met nog de vermelding dat ondanks het positief denken je altijd nog een radertje waakzaamheid moet laten lopen. Vertrouw op jezelf!

Toegevoegd na 2 uur:
De leerplicht is er voor jou. Doe je zegje en laat je adviseren. Ben blij dat ze de deur voor je open zetten.
Handel alles af voor jou eigen bestwil. Moet er iets aan jou gedrag veranderen; doe het dan gewoon.
Knopje omdraaien en er iets van gaan maken in je leven.
Voor de rest weet ik nog steeds niet waar het om gaat.
Succes op je levenspad!