Kan ik Cito-Toets opnieuw maken omdat ik toen geen Nederlands kon spreken ?

Ik ben in Turkije geboren. Ik ben een jongen. In Turkije ben ik ook naar school gegaan. Ik was slimste van hele school gekozen door een toets. .

Toen ik 11,5 jaar was, ben ik naar Nederland gekomen. Ik moest naar groep 6 in plaats van groep 7 omdat ik geen Nederlands kon. Na anderhalve jaar was ik in groep 8 en moest Cito-Toets maken. Omdat ik geen Nederlands kon, had ik als advies ' Basis' gescoord.

Ik ben nu 16 jaar en zit in 3e. Mijn advies is verhoogd naar
Kader. Ik doe richting Economie. Kan ik de cito toets opnieuw maken om mijn advies te verhogen ? Want toen ik de cito toets maakte, kon ik geen Nederlands en dat vind ik niet eerlijk.. Kan iemand mij helpen a.u.b ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Dat heeft geen enkele zin, laat nu zien wat je kan en probeer zoveel mogelijk op te stromen. Als je echt wilt laten zien wat je kan had je in de eerste en tweede nog een NIOtoets kunnen maken maar dat is ook al te laat.

Het enige wat nu nog kan is een gewone citotoets maar richt je pijlen gewoon op opstromen en probeer gewoon via mbo naar hbo te komen.

Een cito herhalen heeft ook weinig zin want de cito meet wat je geleerd hebt op de basisschool en je bent al drie jaar verder dus het zegt ook niets meer als je een hoger cijfer haalt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Herstel tweede alinea: Het enige wat nu nog kan is een gewone IQtest maar richt je pijlen gewoon op opstromen en probeer gewoon via mbo naar hbo te komen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik dacht dat je al op kader zat maar dat is dus nog niet zo? Ga je de vierde als kader doen? Jammer dat dat niet eerder kon want dan had je misschien de vierde als vmboT kunnen doen.

Als ze pas na drie jaar zien dat je een nivo kan opstromen geloof ik niet zo dat er alleen een taalprobleem is want na 5 jaar heb je toch wel genoeg nederlands geleerd?

Gewoon hard doorleren en snel naar mbo4 en door naar hbo of via vmbot naar havo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah sorry, er moet staan: het enige wat nu nog kan is een gewone IQ test!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door een hoge IQ test en geen probleem met nederlands zouden ze je naar vmbot 4de klas kunnen zetten maar dat haal je gewoon allemaal niet meer nu het al juni is denk ik zo. Als je na vijf jaar niet hebt kunnen laten zien dat het je allemaal makkelijk afgaat gaat dat niet in een maand opeens wel lukken. Ga naar je mentor of decaan en bespreek je mogelijkheden om zo snel mogelijk hogerop te komen en waarom ze je niet eerder naar kader hebben laten opstromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok je zit al op kader. Op veel scholen zijn er regels over het doorstromen, op de school van mijn zoon ook. Je krijgt 1 compensatiepunt voor elk vak boven de 6,4 (dus 6,5 en hoger) en 2 compensatiepunten voor elk vak boven de 7,4. Negatieve compensatiepunten zijn er ook maar die heb jij niet. Jij zou dan 11 compensatiepunten hebben en hier kun je met 10-12 punten naar een hoger nivo. Ik vind dat ze je een kans moeten geven op vmboT maar ik weet niet of je daar na kader3 nog naar toe kunt. Wellicht had dat een jaar eerder gemoeten. Ja, ga nog eens praten met de mentor. Verder kun je na kader soms nog wel eens naar mbo4 en vandaar naar het hbo. Wat wil je eigenlijk zelf? Wat wil je worden want dan kun je een beter advies krijgen over de route, maar wat je ook wilt als jij het wil en er hard voor werkt moet heel veel kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk bijv eens hier: http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/financieel/mbo-bedrijfsadministrateur daar kun je naar toe met kader dus waarom moeilijk doen? Als je zoiets wilt ga je gewoon volgend jaar hard aan de slag en ben je net zo snel als met vmboT. Als je dit wil ga je hiermee naar je mentor of decaan en vraag je of dit er in zit via kader in jouw situatie.
De cito-toets overdoen kan niet.
Wat je wel kan doen is dit met je mentor op school overleggen, alleen omdat je al in de 3de zit is er niet zoveel meer mogelijk denk ik.
Door de resultaten die je nu op school haalt kan men al zien welk niveau bij jou past, de cito-toets voegt daar niets meer aan toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de CITO-toets (officieel: Eindtoets Basisonderwijs) kun je niet opnieuw maken. De hele toets (soort opgaven, normering e.d.) is afgestemd op de groep voor wie hij is. Je krijgt daardoor onbetrouwbare (dus nietszeggende) uitslagen als je 'm op latere afneemt.

Er wordt vanuit gegaan dat de deelnemers aan de CITO-toets de Nederlandse taal goed beheersen. Buitenlandse leerlingen worden daardoor benadeeld.

Bedenk wel, dat taal een grote rol speelt in het hele voortgezet onderwijs en in het beroepsleven. En hoe hoger het opleidingsniveau, hoe hoger de eisen die aan de taalvaardigheid.

Wat je nu kunt doen, is in een zo kort mogelijke tijd "doorleren" tot het hoogste niveau dat je aankunt.
Computoon
11 jaar geleden
de cito toets is een richt lijn, je school had die tijd ook kunnen zeggen. nee hij is veel slimmer hij moet op zijn minst havo doen. wat uit de cito kwam, dat vond je school misschien wat tegen vallen, maar ook wel op hun plaats anders hadden ze er toen wel wat van gezegt of bleef je misschien zitten zodat je hem opnieuw kon maken. het heeft nu geen zin om hem te maken want het is een toets voor 12 jarige en dus niet realistisch voor een 16 jarige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand met zo'n zwakke taalkennis die hier op reageert: dat verbaast me toch enigszins. Iemand die zoveel fouten in spelling en interpunctie maakt op mij geen betrouwbare indruk.
Hallo,

Zoals iedereen eigenlijk al zegt: de Cito toets is een moment opname van je kennis op dat niveau.

Maar niet alleen kennis van taal is van belang.
Ook je begrip van je omgeving, de ruimtelijk inzicht, je snelheid van herkenning en begrip, patroon herkenning, waarneming, onthouden van bruikbare informatie.
Er zijn zoveel cognitieve, sociale en emotionele aspecten in het brein die jou eigenlijk verder kunnen helpen.

Staar je niet blind op school prestaties, want die zijn ook maar een moment opname die beinvloed kan worden door allerlei factoren, zoals stress, angst, druk, teveel emotie, drukte, familie druk, familie problemen, ongewenste activiteiten in je omgeving, milieu factoren etc... het is meer een psychologische screening dan een theoretische redernatie.

Het beste wat je nu kan proberen, is je uitermate goed in te zetten op het moment wat je nu al hebt bereikt.
Dus je nederlandse taalvaardigheid verbeteren binnen je vermogen, en daarnaast alle andere belangrijke aspecten ook te verbeteren.

Op een gegeven moment kunnen ze niet meer negeren dat jij meer in jou hebt dan ze dachten bij de aanmelding!

Gr Gaelwyn