Wat houdt een sluitende voorraadadministratie in? Wanneer is een administratie sluitend? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De voorraadadministratie sluit als in de financiële administratie op de grootboekrekeningen voor de voorraden hetzelfde bedrag te zien als in de subadministratie waarin die voorraden per artikelsoort in aantallen en bedragen worden bijgehouden.

Daarmee is natuurlijk nog niet gezegd, dat wanneer beide administraties hetzelfde te zien geven dit ook 100% klopt met wat werkelijk op voorraad staat. Want er kunnen natuurlijk ook goederen gestolen zijn. Die artikelen heb je niet meer terwijl ze niet via de kassa het bedrijf verlaten hebben.

De enige manier om daar achter te komen is inventarisatie (bij winkels ook wel 'balansen' genoemd) wat periodiek moet gebeuren. Na controle en akkoord van de hoogste leiding kunnen de correctieboekingen worden gemaakt om de administratieve voorraad aan de werkelijke voorraad aan te passen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sluitend betekent dat het klopt; dat je alle inkomsten en uitgaven kunt verantwoorden (met bonnetjes). Dus dat je geen tekort hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als je ook de aansluiting met de verkopen hebt en het verschil tussen inkoop en verkoop en wat opvoorraad was weer de nieuw voorrad is.
Je voorraadadministratie is sluitend als je elk artikel kunt verantwoorden.
Bijvoorbeeld: je hebt 100 flessen wijn ingekocht.
Daarvan heb je er 75 verkocht.
3 zijn in de winkel gebroken (dat is netjes ingevuld op de lijst).
Er staan er nu nog 12 in de winkel en 10 in het magazijn.

Er is dus geen enkele fles 'zomaar' verdwenen.