Wanneer wordt het achtervoegsel 'kunde' aan de naam van een opleiding toegevoegd?

Voorbeeld:'Integrale Veiligheid' en 'Integrale Veiligheidskunde'. De opleidingen zijn grofweg hetzelfde van wat ik begrijp, maar de naam verschilt.

Opmerking: Ik zoek natuurlijk niet naar een letterlijke woordenboek betekenis. Ik wil graag weten of het voeren van het achtervoegsel aan richtlijnen is gebonden of dat het een keuze is van de onderwijsinstelling.

Vriendelijk bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Kunde komt voor uit de wetenschap. Kunde betekent meerdere dingen, maar in het geval van een vak, betekent het kennis in een vak of wetenschap.
Dan is de volgende vraag - wat is wetenschap?

1.het weten omtrent, de kennis en de bekendheid met iets.
2.wat men omtrent iets moet weten.
3.het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
4.het weten op een speciaal vakgebied.
5.de beoefenaars van de wetenschap.
Het begrip "wetenschap" is in bepaalde samenhang ook als synoniem van denkvermogen, bewustzijn, medeweten, toestemming, mededeling, kennisgeving en rechterlijke aanzetting. Dit maakt het begrip wetenschap veelomvattend. In het dagelijks spraakgebruik gaat het meestal om betekenis 3.

Eigenschappen van wetenschap:

Wetenschap wordt beschouwd als gedragspatroon waarmee de mens zich controle over zijn omgeving verschaft.
Wetenschap wordt gezien als zowel theoretische kennis en technologie als de toepassing van theoretische kennis bij het oplossen van praktische problemen.
Wetenschap wordt gekenmerkt door de vorm van haar beweringen - universele wetmatige beweringen, bij voorkeur in wiskundige taal gesteld.
Wetenschap kan worden gedefinieerd aan de hand van haar methodenleer: in het geval van een empirische wetenschap door middel van experimentele procedures, die tot doel hebben de geheimen van de natuur te onderzoeken en theorieën over haar gedragingen te bevestigen of te ontkennen.
Wetenschap kan men herkennen aan haar epistemologische status, ofwel de zekerheden die haar stellingen geacht worden te geven.
Wetenschap bestaat uit een specifieke reeks overtuigingen over de natuur - min of meer wat de hedendaagse natuurwetenschappen zoals natuurkunde, scheikunde, biologie en geologie leren.
Wetenschap en wetenschappelijk zijn termen die kunnen worden toegepast op iedere werkwijze en overtuiging, die gekenmerkt wordt door geldigheid, precisie en objectiviteit. Sherlock Holmes gebruikte aldus, bij het bestuderen van misdaden een wetenschappelijke methode.

Maar bij het woord kunde lijkt het niet altijd geheel op te gaan. Biologie lijkt een wetenschap, maar eindigt niet op kunde. Economie wordt vaak verward met wetenschap, maar lijkt het niet te zijn.