Wie kent goede Dyslexie oefeningen?

Hallo, mijn broertje heeft vermoedelijk dyslexie. Hij is via school in contact gekomen met 'Bureau leerlingen hulp'
en leert daar als het klopt de trucs om zijn achterstand in te halen. Maar ik heb het vermoeden dat ze ons een beetje oplichten. Mijn ouders betalen al een aardig bedrag per week aan 'Bureau leerlingen hulp'. Ik moest vroeger wel eens naar een training, en ik besefte gewoon dat ze tijd aan het rekken waren.

Ik zeg zo tegen mijn broertje "Ja, je hebt geen dyslexie. Je moet gewoon wat harder werken." Maar dan voel ik mij erg schuldig aangezien het feit dat hij dan zou kunnen denken dat hij dom is. Dat is hij zeker niet alleen taal is niet zijn sterkste punt, en dan geeft hij de moet op.

Van mijn ouders moet hij elke dag lezen. Daar komt niet echt veel terecht. Of hij moet een ander onzinnig werkje maken.

Zijn hier toevallig mensen met dezelfde ervaringen, mensen die zelf Dyslexie hebben of juffen en meesters?
Die mij tips kunnen geven over de spellingsregels hoe je deze kan uitleggen. Of tips om hem te motiveren. Ik heb er toch wel wat voor over om te zorgen dat mijn kleine broertje naar een goede middelbare school kan.

Met Vriendelijke Groet,
TeDaZ99

Weet jij het antwoord?

/2500

Allereerst: Dyslexie heeft niets met dom te maken. Je kunt heel intelligent zijn en dyslexie hebben. Als je dyslexie hebt, is het van groot belang om een dyslexieverklaring te hebben, want dan heb je recht op extra tijd bij toetsen, en op hulpmaterialen, juist ook met het oog op de middelbare school is dat heel belangrijk. Het helpt NIET als jij je broertje zegt dat hij geen dyslexie heeft. Ik ken Buro Leerlingenhulp niet, maar als ik zo de website bekijk, lijkt het me betrouwbaar. Wat er over dyslexie op de site staat, klopt, en ik denk dat je broertje hier in goede handen is. Elke dag lezen is heel belangrijk, en bij dyslexie gaat het er vooral om dat iemand goed leest, het tempo is minder van belang. En wat in jouw ogen een onzinnig werkje is, zal vast een doel hebben. Laat het begeleiden van je broertje over aan professionele mensen, de leerkrachten, mensen van dat Buro Leerlingenhulp, en aan je ouders. Het is niet de taak van een broer of zus om een broertje van dyslexie af te helpen. Als je wilt helpen, kun je vertellen wat je leuke boeken vindt, misschien een leesmiddag organiseren met wat lekkers erbij, maak het leuk. Dat helpt om hem gemotiveerd te maken. En verder kan het best zijn dat hij gemotiveerd raakt als hij na een poosje merkt dat de oefeningen helpen.

Er bestaan best goede boeken over dyslexie. Waar het om gaat, is dat je 'partieel traint'. Dus als je t's en d's wilt leren, richt je dan daarop en bedenk een plan. Een plan als voorbeeld. Neem een oud boek, (of koop er een bij de bieb voor €1). Pak een gele stift en een groene stift. Lees een zin, en maak het woord dat uitdrukt WIE de handeling verricht geel. En zoek dan het woord op dat de handeling uitdrukt, en maak dat groen. Let op de uitgaan. Dus bij 'Het schilderij hangt aan de muur', maak je schilderij geel en hangt groen. Als hij dat boek uit heeft. Zal hij nooit meer een fout tegen de t's of d's maken.

Mijn zoon (bijna 11) bleek ernstige dyslexie te hebben. We hebben nu 12 behandelingen gehad en zijn pas op een kwart. Omdat hij de ernstigste vorm heeft (bij de 4% zwaarsten) worden zijn behandelingen volledig vergoed door de zorgverzekering. Ik weet niet hoe dat met je broertje zit maar de oefeningen zijn goed en beginnen bij het begin. Jij kan hem helpen door elke dag met hem te lezen, dit moet hij niet alleen doen. Wijs met je vinger de woorden aan en ga niet verder als hij verkeerd leest met wijzen. Zo hoef je niet de hele tijd te verbeteren. Verder heeft mijn zoon computerwerkjes te doen met letters en moet hij enorm veel flitsen (ook per computer, de woorden blijven heel kort staan en hij moet ze nazeggen en dan klik ik door naar het volgende woord). Dit zijn bewezen goede technieken bij dyslexie. Mijn zoon zit bij onderwijsadvies.

Ikzelf heb geen ervaring met dyslexie, maar ik heb wel eens iets gehoord over een alternatieve aanpak. Dat systeem gaat er vanuit dat dyslexie veroorzaakt wordt door een storing tussen taalgebieden in linker- en rechterhersenhelft bij interpretatie van wat men ziet. Door één oog af te schermen (en dus slechts met één oog te lezen) kan dit voorkomen worden. Zou soms goede resultaten opleveren. Ik weet niet of het echt werkt, maar kost niks om het eens te proberen.

Mooi dat je naar een goede hulpmethode zoekt voor je broertje. Toen ik je vraag las herinnerde ik mij een boek waarover ik gelezen heb. Het heet: Dyslexie en touwtjespringen. Hierin staat beschreven wat het nu precies is. Het schijnt dat je met bepaalde fysieke oefeningen ook kan helpen om het lezen voor je broertje te bevorderen. Daarbij worden er adviezen gegeven voor ouders, en jij kan hem ook helpen natuurlijk, om hem op een goede manier te helpen. Ik heb in de bron de link gezet, kijk maar even, misschien heb je er iets aan.

Bronnen:
http://www.dichtbij.nl/waterland/regionaal...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100