Wanneer ben ik geslaagd op het VMBO?

Geslaagd voor het vmbo-examen

U bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen tenminste een voldoende is (onafgerond 5,5). Als aan die eis is voldaan, geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. U bent geslaagd als:

alle eindcijfers een 6 of meer bedragen; of

één eindcijfer een 5 bedraagt en alle andere eindcijfers een 6 of meer;of

één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of

voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger.

GAAN DEZE PUNTEN OVER HET CENTRAAL SCHRIFTELIJK EXAMEN OF OM HET EXAMEN MET JE SCHOOLCIJFERS SAMEN? WANT IK HEB EEN 4 OP NEDERLANDS EXAMEN EN EEN 5 OP BEELDENDE VAKKEN. MAAR WEL EEN 8 OP WISKUNDE EN NASK1 EXAMENS EN EEN 7 OP NASK2 EN BIOLOGIE. DUS GEMIDDELD KOM IK WEL OP DIE 5,5 UIT.
HOE ZIT DIT, BEN IK NOU GESLAAGD OF NIET???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GELUKKIG TYP JE MET HOOFDLETTERS, ANDERS KONDEN WE HET NIET LEZEN.

Antwoorden (3)

"één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger"
Je hebt een 4 en een 5, dus zou ik denken dat je gezakt bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 5,5 verhaal gaat over alle cijfers op je Centraal Schriftelijk.

Het overige verhaal waar je maar aan één van de eisen hoeft te voldoen gaat over het gemiddelde van je schoolonderzoeken plus Centraal schriftelijk gedeeld door twee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is die 4 het gemiddelde van schoolonderzoek + Centraal Schriftelijk en is die al afgerond (4,45/4,49 gaat omhoog?).

Ik kan nu niet zeggen of je geslaagd bent want ik weet niet of jouw cijfers de gemiddelden zijn van schoolonderzoek + CSE gedeeld door 2 en op de goede manier afgerond, maar dat kun jij nu wel bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst is het nu nog niet bekend of je geslaagd of gezakt bent. Je zult moeten wachten op de uitslag. En dan gaat het om twee dingen bij de bepaling of je geslaagd bent.

Ten eerste:
Van elk vak waarin je examen doet (Nederlands en Engels even als voorbeeld, heeft iedereen) heb je een SE cijfer en dan ook een CE cijfer. SE is schoolexamen, dus het onafgeronde cijfer van alle tentamens die je al gehad hebt. Stel dat je voor Engels een 6,2 staat daarvoor. Je CE (centraal examen) cijfer volgt half juni. Stel dat je daarvoor een 4,8 haalt, dan is je eindcijfer voor Engels 6,2 + 4,8 = 11 punten. Dat deel je door twee, met als resultaat een 5,5. En dat wordt dan een 6 op je eindlijst.
Op het VMBO heb je 6 eindcijfers, met als aanvulling ook nog maatschappijleer 1. Het cijfer voor maatschappijleer telt ook mee bij je eindlijst.
In die eindlijst mag je een 4 hebben, of 2x5, maar dan moet je er wel minstens één 7 tegenover hebben staan. En de rest minstens 6 natuurlijk.

Ten tweede:
Dit jaar is er een regel bij gekomen. De onafgeronde cijfers die je haalt voor het CE (die dus pas half juni bekend zijn) moeten gemiddeld minstens 5,5 zijn.