Zit er een maximum op het aantal lesuren per dag op het hbo?

Ik heb een lesdag van half negen tot half acht 's-avonds. Met een reistijd van 1,5/2 uur maakt dit het erg zwaar. Ik ben pas zeventien jaar en vraag me daarom af of ik hier een bezwaar tegen kan maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp wat u bedoeld. Het contact opnemen met een SLB'er lijkt me inderdaad verstandig. Een dag beginnen om half negen en eindigen om half acht 's-avonds, mag dat officieel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik neem aan dat je ook tussenuren heb waarin je geen les hebt?
Als je wel van half 9 tot half 8 echt les hebt. Lijkt het me volstrekt onredelijk en zou ik bezwaar aantekenen. Maar vergeet niet dat studeren zwaar is ;)

Antwoorden (1)

Op veel HBO's heb je een bepaald systeem: ECTS. Voor elk vak krijg je een bepaalde hoeveelheid EC credits.

Bij mij op school (HS Zuyd) is dat normaal gesproken 3 credits per vak. Een schooljaar is berekent op 60 credits, per credit moet je rekenen op 28 uur studie belasting.
Dat is dus 1680 uur voor een studiejaar, deel je dat door het aantal studieweken (42) dan zit je op 40 uur per week.

Normaal gesproken kan je het wel met minder doen, maar als je (veel) meer moeite moet doen is het misschien slim om dichterbij te gaan wonen (kamers).

Tip: neem zo snel mogelijk contact op met een SLB'er of studentendecaan. Deze kan je hierbij helpen en tips geven, en houdt meteen in de gaten of je geen achterstand oploopt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Reden: een hoge studiebelasting kan tot veel stress lijden en misschien zelfs tot het stoppen van je opleiding. Daarom kun je dit beter overleggen met iemand op school.