Ik heb nu mavo niveau op de middelbare kan ik daarmee tandarts worden en hoelang duurt dat dan?

Ik heb mavo en ik wil ook mijn havo diploma halen dus ben benieuwd hoe lang ik erover doe en welke opleidingen ik moet doen kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
Amadea
3 jaar geleden
Je kunt alvast beginnen hier te lezen:
- https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/carriere-werk/vraag/304421/studeren-tandarts/
- https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/671694/havo-diploma-tandarts-orthodontist/
- https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/334883/tandarts-opleidingen-volgen-cijfer/
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Als ik het even snel en makkelijk uitreken (en mij houdt aan hoe het bij mijn middelbare school was), kom ik uit op het volgende:
- 4 jaar vmbo (ik weet niet hoelang je al bezig bent, dus vandaar 4 jaar)
- 1 jaar om havo diploma te halen (bij mij kon ik in 1 jaar na mijn vmbo diploma een havo diploma halen)
- 1 jaar hbo (mondzorgkunde) om je propedeuse te halen (met een propedeuse mag je naar de universiteit)
- 3 jaar universiteit tandheelkunde (Radboud universiteit) Dus ik kom uit op 9 jaar.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Dat is al een stukje minder dan 15 jaar zoals in de antwoorden wordt aangegeven ;)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat wordt heel moeilijk met alle respect, er zijn zeeeer weinig plekken bij de opleiding en je zult heeel goede cijfers moeten hebben op VWO niveau en dan is het nog steeds een heel kleine kans
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Ja dat klopt. De instroom is erg lastig. Goede cijfers zijn dan ook sterk van belang.

Antwoorden (1)

Om met jouw huidige opleidingsniveau (mavo) tandarts te worden heb je heel veel doorzettingsvermogen nodig. Misschien is het niet helemaal onmogelijk maar heet reëel is de mogelijkheid niet.
Om tandarts te worden heb je de volgende (voor)opleidingen nodig:
1. VWO (profiel Natuur & Techniek + profiel of profiel Natuur & Gezondheid + natuurkunde)
2. Universitaire opleiding Tandheelkunde - duur 6 jaar (3 jaar bachelor en 3 jaar master).

Om de vereiste vooropleiding (VWO) te volgen zal je jouw diploma op mavo-niveau moeten halen en vervolgens door moeten stromen naar de havo. En dat kan niet altijd. Om door te kunnen stromen naar de havo moet je aan bepaalde toelatingseisen voldoen. Ik voeg een link toe van de onderwijsconsument waar deze toelatingseisen worden beschreven.
En kan je doorstromen naar de havo, moet je ook nog het juiste profiel hebben om daarna door te kunnen stromen naar het VWO om daar het gewenste profiel te kunnen volgen.
Als je alles in één keer haalt zal je van het begin van je mavo/vmbo-opleiding tot het afronden van het masteropleiding 14 tot 15 jaar bezig zijn.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ inderdaad
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Wat je zegt, is niet helemaal waar. Een aantal redenen:
1. (Vrijwel) elke hbo opleiding heeft een 21+ regeling. Dit houdt in dat je gewoon mag deelnemen aan de opleiding ondanks dat je niet voldoet aan de overige toelatingseisen
2. Als ik kijk naar de hbo opleiding mondzorgkunde op hogeschool Utrecht, zie ik dat je ook met havo voldoet aan de toelatingseisen. Ook mag je deze opleiding volgen met een gerelateerde mbo niveau 4 opleiding.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
En dan geef je ook aan dat je eerst heel je hbo (bachelor) moet afronden vóór je een master kan doen. Je kan een master doen als je je propedeuse hebt behaald bij de bachelor. Propedeuse halen kan op zijn gunstigste in 1 jaar (ipv de 3 jaar die jij aangeeft)
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@VraagAntwoord66, de vraag gaat over de opleiding tot tandarts. Dat is een universitaire opleiding.
Met een opleiding Mondzorgkunde kan je geen tandarts worden, wel mondhygiënist(e).
Daarnaast heb staat de informatie over de (voor)opleiding op de site van KNMT, de beroepsvereniging van tandartsen, orthodontisten en MKA-chirurgen. De link staat bij mijn antwoord.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Dan heb je alsnog de 21+ regeling + dat je met 1 jaar propedeuse naar de universiteit mag.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Een HBO-propedeuse geeft je nog niet automatisch toegang tot alle universitaire opleidingen. Diverse universitaire richtingen stellen aanvullende eisen bij een HBO-propedeuse om toegelaten te worden. De Universiteit in Groningen bijvoorbeeld stelt voor alle medische opleidingen als aanvullende eisen:
Dat komt toch aardig in de richting van een volledig VWO-diploma in één van de genoemde profielen.
Biologie + wiskunde + natuurkunde + Scheikunde op VWO-niveau.