Wordt het geen tijd dat er op school weer rekenles wordt gegeven zonder calculators?

Het valt me vaak op dat jeugdig winkelpersoneel niet goed kan rekenen.Als je bv 5,25 moet betalen en je betaald met 10,25,kijken ze je schaapachtig aan.Ze snappen het gewoon niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik snap dit dus niet...

Het rekenen in de oude vertrouwde gulden ging bij mij veel gemakkelijker dan al die andere hulpmiddeltjes die ze destijds hadden...

Maar deel je vraagstelling dat de kids die vandaag de dag achter de kassa zitten amper kunnen rekenen. En als het dan ontbreekt aan een scherm dat niet zegt wat ze moeten teruggeven dat ze dan wel erg veel tijd nodig hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik had op school een rekenliniaal. Maar daar kon je niet mee optellen en aftrekken. Volgens mij leren ze op de basisschool best aardig rekenen. Het zal wel mis gaan op het VMBO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Calculators : gemak dient de mensch ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de basisschool krijgen de meeste kinderen gewoon hoofdrekenen waarmee ze dat soort sommen wel makkelijk horen te kunnen berekenen. echter vind ik dat op het voortgezet onderwijs er wel met een rekenmachine gerekend moet worden, omdat later in de praktijk(op t kantoor) wel veel met rekenmachine s gewerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef die jonge mensen de kans om te wennen aan het werk en aan het rekenen. Niet iedereen kan rekenen (anders zouden ze niet zo'n onderbetaald baantje moeten nemen).
De maatschappij is veel te hard voor mensen die minder intelligent zijn dan de norm. Ik weet niet of het aan het onderwijs ligt (misschien houden zij altijd een laag cijfer voor rekenen hoeveel uur (privé)les ze ook krijgen). Maar die mensen moeten zich ook nuttig maken in de maatschappij. Of ze er nou als een schaap bij moeten kijken of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zo af en toe tref je iemand die moeite heeft met rekenen.

En zo af en toe tref je iemand die moeite heeft met de spelling. Zoals hier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kom het zelf niet vaak tegen. Misschien ligt het aan de winkels waar je komt, of aan de wijk waar je winkelt.

Bij jouw € 5,25: als ik alle muntjes heb behalve die van € 0,05 snapt het personeel ook meteen dat het handiger is als ik € 10,30 geef dan € 10,00. Ze weten meteen wat ze terug moeten geven, zonder dat de kassa het hoeft uit te rekenen.

Ik heb jouw ervaring dus maar heel af en toe. Te weinig om "de jeugd" er de schuld van te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de basisschool gebruiken ze bij ons geen rekenmachines. Ik denk dat het ook voor een groot gedeelte aan het inwerken ligt. Als ze de jonge onervaren mensen dan niet leren dat je eerst door moet tellen, en dan teruggeven kunnen ze dat toch ook niet weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zouden ze rekenen als op het scherm staat wat ze terug moeten geven,als ze het anders doen maken ze mischien een fout en moeten ze het kastekort aanvullen van het toch al niet riante loon.
maar ja het rekenonderwijs zou beter moeten en kunnen,maar ik weet nog dat ik er op de lagere school veel moeite mee had maar sinds ik ouder word het veel beter is geworden dus ik denk dat het ook een ervaringskwestie is.

Toegevoegd na 21 seconden:
oefening baart kunst