Alvast 2 punten:

1) Ga shoppen, vraag een aantal offertes op. Indien er prijsverschillen zijn, ga dan ook het gesprek aan. Beste is natuurlijk ze bij uw bedrijf uit te nodigen, scheelt weer reistijd.
2) Ga in gesprek met de huidige accountant. Geef aan dat je graag een lagere factuur zou willen, en hoe dit te bereiken zou zijn. Hij kan dan iets stellen als: betere aanlevering van data... (kijk als je alles in een doos aanleverd, en hij moet gaan graven in mappen is dat meer werk dan in het geval dat alles op een presenteerblaadje wordt aangeleverd). Veelal wordt dan gewerkt met een PBC (prepare by client) lijst.

Toegevoegd na 2 minuten:
3 Regel een bijv. HEAO_BE of AC student die komt helpen in de verslag periode. Hij/zij kan deze pbc lijst voorbereiden en uitwerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelf ben ik zelfstandig ondernemer, en doe mijn boekhouding zelf. Even een uurtje in de avond uren en een hoop geld bespaart.
De boekhouding is met de online boekhoudprogramma's een eitje. Vaak zit er voor niets een cursus bij.
Ik gebruik er 1 voor 15 euro per maand.

Als ondernemer blijf jezelf verantwoordelijk voor fouten. Ook als de accountant ze maakt, daarom is het prettig om het zelf onder de knie te krijgen.

Een andere oplossing is een administratiekantoor, deze werken vaker veel voordeliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste mvandenhurk,

De Belastingdienst geeft samen met de Kamer van Koophandel voorlichtingsavonden voor startende ondernemers. Tijdens deze voorlichtingsavonden word je wegwijs gemaakt in de administratie, de aangifte en worden de fiscale voordelen die voor startende ondernemers gelden toegelicht.

Je kunt je inschrijven voor een voorlichtingsbijeenkomst (http://bit.ly/P4lRBv) bij jou in de buurt.

Je kunt je vragen ook online (op Twitter) aan ons stellen: @BDstarters.

Pim
Webareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik vind het jammer dat het Webcareteam van de Belastingdienst alleen maar doorverwijst naar de website van de Belastingdienst, en geen antwoord op de vraag geeft, dat direct van nut is voor de vraagsteller en voor andere gebruikers van www.goeievraag.nl. Ik heb dit al eens eerder aangegeven bij een antwoord van de Belastingdienst, maar daar heb ik geen reactie op ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Antoni, Eén van de redenen dat er verwezen wordt naar de website, is dat de vragensteller zich direct kan inschrijven voor een voorlichting. Je vindt er ook nog meer informatie. Tijdens de voorlichtingen wordt er inhoudelijk ingegaan op de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting voor ondernemers. En er is uitleg over de verschillende fiscale voordelen die gelden voor startende ondernemers en de toepassing hiervan. Ook komt de administratie van je bedrijf aan bod.
Zo wordt de ondernemer in staat gesteld om eventueel zelf zijn administratie bij te houden en aangifte te doen. Op deze wijze kan een ondernemer besparen op zijn kosten voor een accountant of boekhouder. Hopelijk heb ik jou en de gebruikers van goeievraag.nl voldoende duidelijkheid gegeven over mijn antwoord en de reden van de doorverwijzing. Pim
Webcareteam Belastingdienst