Kan ik na de examens nog een vak laten vallen?

Hallo,

Ik zit nu in mijn examenjaar op 5 havo. Buiten mijn profiel heb ik twee extra vakken, Duits en Aardrijkskunde. Ik vroeg me af of ik een van de twee na de examens nog zou kunnen laten vallen als het punt tegenvalt en of daar voorwaarden aan vast zitten.

Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Als slechts één vak extra verplicht is dan zou je één van die vakken kunnen laten vallen. Je moet wel nog steeds een 5.5 gemiddeld staan over alle centrale examens die je gemaakt hebt.

Zijn die twee vakken echt EXTRA? Of heb je net zoveel vakken als andere leerlingen? Zelf werk ik in het VMBO, en daar volgen ook een aantal leerlingen een extra vak. Als deze leerlingen blijken te zakken op dat pakket wordt er inderdaad na de examenuitslag één vak verwijderd. Dat mag dan natuurlijk geen Nederlands of Engels zijn, of een vak wat verplicht bij hun sector hoort. Dat zal op Havo vast hetzelfde zijn. Maar nogmaals: heb je echt twee EXTRA vakken (lijkt me zoveel extra; en moeilijk voor jou èn voor de roostermaker) of bedoel je dat er twee vakken buiten je profiel vallen. Als dat laatste het geval is heb je het gewone aantal examenvakken en kan er helaas géén vak af.

Sterker nog, het is zelfs zo dat op het moment dat jij zou zakken door die extra vakken, dat je verplicht bent om ze te laten vallen en niet het jaar opnieuw mag doen.

Ja, dat mag. Als je aan de minimumeisen voldoet, dan mag je de overige vakken, als je wilt of als het nodig is, laten vallen. Ik ken een voorbeeld van een leerling uit 6 vwo die een vak liet vallen omdat zij anders geen gemiddelde van een 8 zou hebben en dus geen voorrang zou krijgen bij loting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100