Wanneer krijg je wegens hitte vrij op een middelbare school?

Bij welke temperatuur of omstandigheden krijg je vanwege hitte op een middelbare school vrij?
En hoe heet mag het maximaal in een klaslokaal zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge zeg, nu al zeuren, ga eens lekker een zomertje in een kas werken en je klaagt nergens meer over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik klaag niet, ik vroeg het me af...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht het onvoorstelbare zich ooit nog in Nederland voordoen: Een hittegolf buiten de zomervakantie, dan zou je school kunnen en mogen besluiten om een zogenaamd tropenrooster in te voeren:
In dat geval begin je 's morgens vroeger (dan is het nog koel) en ben je 's middag's eerder vrij.
Maar ik zou er niet teveel op rekenen.
Gewoonweg 'vrij' vanwege de hitte krijg je nooit.

Het beste antwoord

Daar zijn niet echt regels voor.
In ieder geval is het nu nog lang niet te warm:
het is is nog geeneens 30 graden!

Voor de werkplek zijn wel richtlijnen, en voorschriften in de Arbowet, maar de Arbeidsinspectie komt daar niet voor.

Richtlijn:
Voor licht fysiek kantoorwerk geldt een
maximum van 28 ˚C.

Niet alleen de omgevingstemperatuur bepaalt of we het warm hebben, ook de relatieve luchtvochtigheid, de luchtsnelheid, de warmtestraling, de kleding en de fysieke inspanning spelen een rol. Hoe hoger de relatieve luchtvochtigheid, hoe minder makkelijk ons zweet verdampt, waardoor de koelende werking van het verdampen tekortschiet. Maar ook de mate van inspanning is bepalend. Zo zal iemand met een zittend beroep het minder snel warm krijgen dan iemand die zware lichamelijke arbeid verricht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Advies van de voormalige Arbeidsinspectie:

Als de temperatuur op de werkplek boven de 40 graden stijgt, is er bijna altijd een risico van gezondheidsschade en moeten er maatregelen genomen worden.

http://www.inspectieszw.nl/actueel/nieuwsberichten/bijwelketemperatuurishethetindezomernogverantwoordomtewerken.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij ons op school is het maximum 34 graden in het lokaal. Als het warmer is moeten wij naar huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt er aan of je school een plat dak heeft. Ik zat op een school met een plat dak. Wij kregen smiddags altijd vrij als het een hittegolf was: 3dagen in de bilt 30graden of hoger. We hadden les met een tropen-rooster.

Toegevoegd na 1 uur:
als het nog geen 30graden was hadden we op de middagen altijd vrij boven een bepaalde temperatuur, die was voor ons als leerling geheim. ik heb het over meer dan 15jr geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd? In de laatste 30 jaar waren er ongeveer 3 buiten de schoolvakantie om (ligt er aan welk deel van nl je woont): 2001 eind augustus, 2005 in juni, 2006 eind juni/begin juli. Heb je het over die drie?
Er zijn geen regels voor dehitte. Er kan wel een tropenrooster worden ingesteld, je begint vroeg, als het nog koel is, en je bent vroeg weer klaar met school. Zo vermijdt je de warmste tijden van de dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de mussen van het dak vallen ! :)

pas als ook de docenten er echt last van krijgen, is er kans dat zoiets als een tropenrooster ingesteld wordt (les tot bijvoorbeeld 13.00uur)