Mag een werkgever een bedrag inhouden inhouden van je loon voor een kado voor een medewerker?

Deze medewerker vertrekt naar 40 jaar diens, en daarom wordt van alle medewerkers 2,50 ingehouden van het loon. Mag dit zomaar zonder eerst toestemming te hebben gegeven?

Toegevoegd na 5 minuten:
En elke maand wordt er ook 5 euro ingehouden voor de personeelsvereniging. Mag dit ook wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Laat ik met die personeelsvereniging beginnen.
De inhouding voor de contributie aan de personeelsvereniging mag plaatsvinden als in de door jou ondertekende arbeidsovereenkomst staat dat je er verplicht lid van bent. (Ik ken overigens geen bedrijven waar dit het geval is.) Zo kan ook volgens de arbeidsovereenkomst een eigen bijdrage voor de verstrekte koffie & thee worden ingehouden of een eigen bijdrage voor een telefoon-van-het-werk.

Meestal is het bij een personeelsvereniging zo, dat aan jou de keus geboden wordt om lid te worden van die vereniging en dat, als je daarvoor kiest, de contributie wordt ingehouden via de salarisstrook. Het bestuur van die vereniging ontvangt dan het totaal van de contributies, eventueel aangevuld met een bijdrage van de werkgever, op een eigen bankrekening en kan daar zelf 'leuke dingen' van organiseren voor de leden. Niet-leden kunnen vaak ook daaraan meedoen, maar betalen dan de 'volle mep'. De administratie van die vereniging gebeurt door iemand van de vereniging en heeft met het bedrijf zelf verder eigenlijk weinig van doen.

Die verplichte bijdrage aan het cadeau lijkt me 'foute boel'. Als een werkgever een cadeau wil geven aan een vertrekkende werknemer dan mag hij dit zelf betalen. Sympathiek is natuurlijk wel dat de werknemers daaraan ook een bijdrage leveren (want daarin komt de waardering voor hun collega tot uiting) maar dit moet gaan op baais van vrijwilligheid. Het is hetzelfde als wanneer een kind wordt geboren: vaak ontvangen de ouders dan een aardigheidje namens het bedrijf. Maar dit aardigheidje wordt niet gesponsord door een geldinzameling via het salaris van de medewerkers.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mag niet.
Jouw loon is hetgeen waar je voor hebt gewerkt, en daar mag niet zomaar iets van worden ingehouden voor een collega die vertrekt.
Een belachelijke situatie.

Vinden je collega's het normaal?
Officieel mag je het absoluut terugeisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Als je lid bent van de personeelsvereniging is dat jouw keuze, en betaal je als het ware contributie. Dat wordt dan van je loon ingehouden.
Nogmaals: Daar kies je voor. Wil je dit niet, dan mag je werkgever je er niet toe verplichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies maar dan word je ook niet toegelaten op personeelsfeestjes etc of je moet daar dan extra voor betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich ook al weer belachelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is logisch want de anderen HEBBEN daar al wel voor betaald!
Nee dat mag een werkgever niet doen daarvoor moet hij eerst toestemming vragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
als er afspraken over gemaakt zijn of jij lid bent geworden van de personeelsvereniging dan mag dat ja.