Hoe kan ik geneeskunde studeren?

Ik heb mijn diploma op vmbo-t gehaald, nu zit ik in het eerste jaar op het mbo. Mijn door is echter om geneeskunde te studeren en huisarts te worden. Maar hoe?! ik heb op internet gelezen (verbeter mij als dit niet klopt) dat ik mijn eerste jaar op hbo moet halen + vwo diploma nask1/2, bio en wiskunde. En daarna heb ik kans dat ik niet door de selectie heen kom. Dat betekent dus heel hard werken en veel geld betalen voor iets wat misschien niet eens mogelijk is dan. Er moet toch nog een andere optie zijn voor ons studenten die vanaf het mbo komen? Een optie met meer zekerheid? Een optie dat het proberen waard maakt? Iemand nog tips?!!

10 maanden geleden
1K
Amadea
10 maanden geleden
Eerst mbo verpleging, dan hbo verpleging. Dan heb je 100% zekerheid op werk en kun je ondertussen proberen geselecteerd te worden voor de vervolgstudie aan de universiteit.
Inekez1
10 maanden geleden
Ook met een diploma hbo verpleging heb je alsnog deelcertificaten vwo nodig. Zonder die theoretische en technische voorkennis is de opleiding geneeskunde niet te volgen. Van vmbo/mbo naar vwo niveau is wel een hele grote stap. Met alleen motivatie en heel hard werken kom je daar niet. Zelfs voor veel mensen met vwo-niveau zijn die specifieke technische vakken te moeilijk. Als je denkt dat je het qua niveau wel aan kunt, dan is de snelste manier om nu een vwo diploma te gaan halen, in plaats van mbo en hbo te volgen. Als je vmbo-t diploma gemiddeld minstens een 7 is van alle vakken, kun je de havo-vavo doen in 2 jaar. Haal je dat examen ook met minstens een 7 gemiddeld, dan kun je daarna vwo-vavo doen in 1 of 2 jaar voor de benodigde vakken. De kosten (lesgeld / toeslagen) voor vavo zijn afhankelijk van je leeftijd.

Geef als eerste antwoord