Hoe lang mag een pakketbezorger maximaal werken?

Hoihoi!

Ik werk sinds kort bij een grote maaltijdenleverancier als chauffeur/koerier. Nu is mij opgevallen dat ik met gemak voor 10 uur wordt ingepland zonder echte duidelijke pauzes. Er dient een lijst met bestellingen doorgelopen te worden die op tijd bezorgd moeten worden. Er is dus sprake van een grote tijdsdruk en pauze houden zit er nauwelijks in.

Mag dit eigenlijk zomaar?

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry wimkees is de verkeerde informatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over wat voor auto spreken we hier? is het een gewone kleine bestelwagen of rij je met een bus met een laadvermogen van meer dan 500kg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben je in loondienst, of werk je als freelancer, zzp'er, .. ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi! Ik heb het over een Volkswagen transporter, een bestelbusje dus. Ik werk in loondienst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimkees, je geeft wel de goede info. In de folder wordt namelijk verwezen naar het Arbeidstijdenbesluit.

Antwoorden (2)

"Wat is de maximum arbeidstijd? Licht wegvervoer
Voor wegvervoer dat niet onder verordening (EEG) nr. 561/2006 valt, maar wel onder het Arbeidstijdenbesluit vervoer geldt een maximum arbeidstijd van:
• gemiddeld 48 uur per week over een periode van 16 weken
• bij collectieve regeling: gemiddeld 48 uur per week over een periode van 26 weken. "

Dit is werktijd, geen "aanwezigheidstijd inclusief pauzes". Voor de rest gelden de regels van het gewone Arbeidstijdenbesluit, o.a. een verplichte pauze van 30 minuten als op een dag minstens 5,5 wordt gewerkt. Eventueel te verdelen in 2x 15 minuten. Laad- en lostijd is ook arbeidstijd.

Toegevoegd na 5 minuten:
"Hoe lang en hoe vaak pauze

Voor uw pauzes gelden de volgende regels:

    Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.
    Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
    In uw cao kunnen andere regels staan. Zoals geen, minder of kortere pauzes.

Doorbetaling tijdens pauzes

In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetaling tijdens pauzes. Tijdens pauzes werkt u niet en heeft u geen recht op loon. In uw arbeidsovereenkomst of cao kunnen afspraken staan over doorbetaling van loon tijdens de pauze."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voertuig heeft een groter laadvermogen dan 500kg, hierdoor valt het onder het rijtijdenbesluit.
Computoon
7 jaar geleden
Maar geen groter laadvermogen dan 3500 kg. Dan gelden de regels voor "licht wegvervoer".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus ik heb hier wat bronnen en een aanvulling om de twijfelaars te informeren.
Ik neem direct aan dat de tijden die u noemt kloppen. Daar weet ik zo uit het hoofd niet veel van, wel onder welke wetten het vervoer valt. Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan regels voor rij- en rusttijden die Europees zijn vastgesteld in de verordening EG/561/2006.
De 48-urige werkweek komt voort uit de Europese richtlijn 2002/15/EG (arbeidstijdenrichtlijn wegvervoer).
In Nederland zijn de regels uit de verordeningen opgenomen in nationale wetgeving:
het Arbeidstijdenbesluit vervoer.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009386/2016-03-02
De 48-urige werkweek is van toepassing op alle bestuurders van voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg. Bestelauto(combinaties) met meer dan 500 kg laadvermogen en een totaal toegestane massa van niet meer dan 3.500 kg vallen onder de rij en rusttijdenregels van het Arbeidstijdenbesluit vervoer.
Bestelauto(combinaties) met meer dan 500 kg laadvermogen en een totaal toegestane massa van meer dan 3.500 kg vallen onder de rij- en rusttijdenregels voor vrachtauto’s http://www.evo.nl/site/arbeidstijdenwet-arbeidswet-arbeidstijdenbesluit Het "Rijtijdenbesluit" is geen officiële benaming maar is een ingeburgerde benaming voor het Besluit van 1998 het Arbeidstijdenbesluit vervoer.
In België heet het formeel: Rij- en rusttijden in het wegvervoer.
Rij- en rusttijden vrachtauto en touringcar (Vo. (EG) nr. 561/2006)
Dagelijkse rusttijd

Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust

Mag gesplitst worden in 2 perioden:

1e
minimaal 3 ononderbroken uren

2e
minimaal 9 ononderbroken uren

Verkorte dagelijkse rust:
minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (max. drie maal tussen tussen twee wekelijkse rusttijden)
-
Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief (wanneer 2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf
aanvang van ieders werkzaamheden de periode van 30 uur)

Wekelijkse rusttijd

Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust

Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie
voor einde derde week en bloc)

In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1
normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd

Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan
te vangen

Dagelijkse rijtijd

Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)

Normaal: maximaal 9 uur

Maximaal 2 x per week: 10 uur

Ononderbroken rijtijd

Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten

Mag worden vervangen door onderbreking
van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

Wekelijkse rijtijd
mag niet meer bedragen dan 56 uur

Twee wekelijkse rijtijd
mag niet meer bedragen dan 90 uur

Rijtijd dient gezien te worden als arbeidstijd, dus alle tijd die men bezig is voor de werkgever.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Dit geldt voor voertuigen die onder "zwaar wegvervoer" vallen. Een Volkswagen Transporter heeft echter een laadvermogen van minder dan 3500 kg. Vooe een "busje"gelden deze regels niet.