Wat kun je doen wanneer een niet medisch geschoolde manager een diagnose stelt bij een werknemer?

Er is geen dokter aan te pas gekomen. Het lijkt een voorzet te zijn tot een ontslagprocedure.
Dank voor uw snelle reactie. Ik begrijp niet goed wat een vertrouwenspersoon voor mij zou kunnen doen. Deze is toch in dienst van de werkgever die zich verlaagt tot dit niveau? Het gebeurt in organisatie waar andere medewerkers die langdurig ziek zijn en reïntegreren ook op allerlei manieren onder druk worden gezet. Ter uwer info.
`Ik ben zelf niet ziek maar trek mij dit enorm aan.

Hoe zit dat procedureel bij zogenaamd niet disfunctioneren? Ze moeten je toch tijd geven om jezelf te verbeteren ook bij nep medische diagnoses? Hoe lang duurt die kanstijd zeg maar?
Ik bedoel met diagnose dat de interim manager herhaald tegen de werknemer zegt dat ze psychisch niet in orde is. Nog los van het feit dat dit niet het geval is, is dus de vraag wat je daar tegen kunt doen of kan een manager een werknemer die die niet moet vanaf het begin op die manier wegpesten? Het begon met opmerkingen over mijn etnische afkomst en is nu een tandje hoger in de versnelling. Verder komt manager afspraken niet na zodat het ook lijkt alsof ik slechter ga functioneren en worden ook besluiten uitgesteld door haar met hetzelfde effect naar collega's toe. Begrijpt u het zo een beetje?

4 jaar geleden
1.3K
tinus1969
4 jaar geleden
Wat bedoel je met ‘ de manager stelt een diagnose’?
TurfGraver
4 jaar geleden
Is de "psychisch niet in orde" een medisch diagnose of een reactie op het functioneren?
MarBet
4 jaar geleden
Het functioneren hoort niet beoordeeld te worden op basis van medische of psychische diagnoses, echt of niet. Er zou een competentieprofiel moeten zijn waar het functioneren aan getoetst wordt.
Een zieke werknemer mag je niet zomaar ontslaan. Die heeft recht op de ziektewet. Het is dus niet heel slim van de werkgever om een nep diagnose te stellen. Ik zou op mijn strepen gaan staan en een afspraak met de bedrijfsarts afdwingen. Die moet naar de werkgever rapporteren in hoeverre de medewerker kan functioneren gezien de ziekte. Als die ziekte er niet is, heeft het dus geen invloed op het functioneren en hoeft de werkgever niet meer te klagen.
Is er sprake van discriminatie en pesterij, dan zou ik in de eerste plaats een stap hogerop gaan, dus naar de leidinggevende van de manager. Als die er niet is, dan kun je misschien nog naar een ondernemingsraad of een raad van toezicht.

Antwoorden (3)

Elk bedrijf of kantoor moet een vertrouwenspersoon hebben en is aangesloten bij een Arbodienst. De Arbodienst heeft een Arbo-arts in dienst. Je zou moeten overleggen met de vertrouwenspersoon (deze is geheimhoudingplichtig), eventueel de Arbo-arts en misschien zelfs met je eigen huisarts.

Als blijkt, dat er een ontslagprocedure komt op grond van een verkeerde "diagnose" zou je naar een rechtswinkel kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat kan helemaal niet. De werknemer kan beter z.s.m. naar de huisarts gaan voor een echte medische diagnose. Niet vergeten gelijk het hele verhaal te vertellen.
Ik zou ook even langs het Juridisch Loket gaan, zij kunnen advies geven.
https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vraag is of je er iets mee moet doen. Als het erom gaat om te komen tot een ontslag wegens langdurige ziekte is zo'n "diagnose" niets waard. Want uiteraard maakt het UWV alleen gebruik van echte diagnoses van echte artsen.

Als het erom gaat om via de rechter tot een ontbinding van de arbeidsovereenkomst te komen, komt een werkgever met alleen een doe-het-zelfdiagnose ook niet ver. Die trapt daar niet in.

Eigenlijk is het triest als een werkgever zich tot dit soort trucs verlaagt want je jaagt er je werknemer de stuipen mee op het lijf. Niet netjes en het valt niet onder "zich gedragen als een goede werkgever".

Aan de andere kant: als een werkgever van iemand af wil, trek je als werknemer uiteindelijk altijd aan het kortste tijd. Wie de hond wil slaan, vindt altijd een stok en dit lijkt me een voorbode van onheil. In dezelfde categorie vallen bijv. plotselinge negatieve beoordelingen.

Je kunt dan het beste voorbereidingsmaatregelen nemen. Mijn advies: steek alvast je licht op bij een jurist op het gebied van arbeidsrecht en wacht daar niet te lang mee.
Tijd = eind
Toegevoegd op 17 juni 2019 20:45: tekst
Computoon