Mag mijn werkgever mij aansprakelijk stellen voor schade als hij niet genoeg bewijs heeft?

Goedeavond, mijn werkgever stelt mij aansprakelijk voor schade op het werk en wilt mij ontslaan. Hij zegt dat ik de schade met opzet heb veroorzaakt maar hij heeft niet echt bewijs. Een teamleider die in het bedrijf werkt heeft over mij gezegd dat ik de schade met opzet heb aangericht maar hij heeft geen bewijs. Hij zegt dat hij mij heeft gezien toen ik dat deed. Kan ik dan aansprakelijk gesteld worden voor de eventuele schade die is ontstaan?

een jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja hij kan jou aansprakelijk stellen.

Iemand ergens voor aansprakelijk stellen is altijd mogelijk, dus ook bij jou.
De persoon die aansprakelijk stelt moet een advocaat in de arm nemen die de zaak voor de rechtbank brengt.
De aangeklaagde verdedigt zich bij de rechtbank met zijn eigen advocaat.
De rechtbank beoordeelt de aansprakelijk stelling, en doet uitspraak over het al dan niet betalen van schadevergoeding,

Als je werkgever onvoldoende bewijs heeft, dan zal zijn advocaat dit al aan hem duidelijk maken, en zal het niet tot een rechtszitting komen.

In jouw geval is het bewijs inderdaad heel mager.
De werkgever heeft slechts een getuige.
Zijn ja, heeft dezelfde waarde als jou nee.

Voor de rechtbank geldt: Een getuige is geen getuige....
een jaar geleden
PieterLaan
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Hij heeft inderdaad 1 getuige maar ik denk dat de teamleider die dat over mij heeft gezegd iets heeft tegen mij want hij kijkt mij altijd heel raar aan als ik langs hem loop. Kan de rechter met zijn verklaring mijn werkgever in het gelijk stellen?
Edraket
een jaar geleden
Als hij maar een getuige heeft, dan is het zijn woord (van de getuige) tegen jou woord, en moet de rechter je vrijspreken.
tinus1969
een jaar geleden
Min. Flauw antwoord dat je iemand altijd aansprakelijk kunt stellen.
LeonardN
een jaar geleden
+Correcte antwoord op de vraag zoals gesteld, met uitleg dat de kans van slagen niet groot is voor de werkgever als deze doorzet. Wat zou je dan liever hebben? Dat Edraket Nee zou zeggen terwijl het antwoord toch echt Ja op de vraag is?