mag ik nu slagen?

Ik ben bezig met mijn eindexamen en heb nu deze cijfers als gemiddelde voor de vakken waar ik examen in doe:
Geschiedenis: 7.1
Engels: 8.3
Nederlands: 6.3
Wiskunde: 5.3
Biologie: 6.5
Economie: 6.2

Ik heb al Nederlands en geschiedenis gehad maar denk dat ik voor Nederlands een 4 heb gehaald. Ook denk ik dat ik een 4 voor wiskunde ga halen. Mag ik dan nog wel slagen als ik 2 4en haal voor wiskunde en Nederlands?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De eisen:

Je moet voor alle vakken van het examen (dus wat je nu in mei doet) gemiddeld een 5,5 staan, dus alle cijfers optellen en delen door 6.

Als aan die eis is voldaan, geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. U bent geslaagd als:
alle eindcijfers een 6 of meer bedragen; of
één eindcijfer een 5 bedraagt en alle andere eindcijfers een 6 of meer; of
één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of
voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger.

Dus stel dat je gemiddeld voor alle eindexamens een 5,5 hebt én je hebt een 4 voor Nederlands dan sta je gemiddeld een 5,15 dus een 5. Dan moet je gemiddeld voor ALLE andere vakken een 6 of meer hebben. Dus voor wiskunde moet je minstens een 5,7 halen (5,3+5,7 /2 = 5,5)

Als je voor NL (of elk ander vak) afgerond gemdideld een 4 hebt (dus 4,4 - 3,5) dan moeten alle andere vakken gemiddeld een 6 hebben en één vak gemiddeld een 7.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraag was dus of je kunt slagen met 2 vieren. Stel dat je voor wiskunde en nederlands een 4,4 haalt voor het centraal schriftelijk eindexamen dan ben je gezakt want je gemiddelde cijfer wordt dan voor NL een 5,35 (net 0.15 te kort) en voor WK een 4,85 en dan heb je dus TWEE vijven en dat mag niet. Je moet dus ietsiepietsie hoger halen dan 2x een 4,4.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het nog niet duidelijk is hoor ik het wel maar je kunt beter voor wiskunde gaan leren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2x 4 kan je nog wegkrijgen maar dan moet je wel 4 goede cijfers gaan halen, want de eis is dat je nu een 5,5 voor je CE moet halen

al haal jij bijvoordbeeld alleen maar 6.5 voor je 4 komende vakken dan kom je terecht op een 5,7 en dan ben je geslaagd ;)

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet, als je 1 vijf gemiddeld staat moet de rest allemaal gemiddeld 6 of hoger zijn. Zie mijn antwoord.