Mag je een opleiding volgen naast een wajong uitkering?

Ik heb een wajong uitkering sinds 2006 ( dus val in de oude wajong) en ben 80-100% afgekeurd destijds.

Nu zou ik graag weer een opleiding willen gaan volgen ( in de zorg) via NHA ( thuis studie) eerst niveau 2 nog 6 maand afmaken ( door vrijstellingen zo kort) en dan wil ik 2 jaar niveau 3 doen. Dus dat zijn dus 2 opleidingen van totaal 3 jaar.

Mijn vraag is blijf ik tijdens mijn opleiding de wajong behouden?

En is het mogelijk om de beide opleiding vergoed te krijgen? Ik las ergens dat ze maar 1 jaar vergoeden?

Nu ben ik bang dat ik alleen niveau 2 mag afmaken en dan mijn wajong stopt dat ze zeggen jij hebt je diploma nu moet je gaan werken.. en ik wil erg graag als niveau 3 gaan werken uiteindelijk via een werkbedrijf ofzo ( dat zoek ik tegen die tijd wel uit hoe/wat)

Ik wil echt super graag weer gaan werken en van mijn uitkering af, omdat ik nu al jaren in een isolement zit en geen leven heb.

ps, ik ben wel al 25 jaar dus 28 als ik alles afgerond is en ik eventueel kan proberen te gaan werken, of maakt dat niet uit denken jullie? word ik met die leeftijd nog wel aangenomen zonder ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Veranderingen in je situatie (inclusief het starten van een opleiding) moet je wel melden, maar het zal geen invloed hebben op je uitkering. Behalve als het zo is dat je met deze studie start omdat het veel beter met je gaat dan toen je gekeurd werd voor de Wajong, maar dat staat op zich los van of je een opleiding gaat volgen of niet. Dergelijke wijzigingen moet je sowieso melden.

Vergoeding is niet waarschijnlijk, in bepaalde gevallen vergoeden ze wel 1-jarige studies als die duidelijk ertoe leiden dat je daarna niet meer arbeidsongeschikt bent. Anders worden opleidingen niet vergoed.

Een opleiding volgen vergroot je kansen op werk, dus als je de kans hebt, moet je dat zeker doen. Natuurlijk is het wat moeilijker om aan het werk te komen als je een gat in je CV hebt, maar het is ook al moeilijker om aan het werk te komen als je een beperking hebt, en een opleiding zal sowieso je kansen vergroten. Als het maar enigszins kan, zeker doen dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Studiekosten mag je opvoeren bij je belastingaangifte, ALS je tenminste een opleiding/studie volgt die te maken heeft met je (toekomstige) beroep. Als ik je goed begrijp, volg je deze opleiding omdat je je kansen op werk wilt vergroten. In principe zijn de kosten dan aftrekbaar. Als je het alleen zou doen als hobby, of om de tijd te doden, zou dat niet gelden. Kijk eens op www.meerkosten.nl om te zien wélke studiekosten je precies mag opvoeren. Verder, over de data: als je in 2012 start met je opleiding, dan moet je dat ook opgeven bij je belastingaangifte van 2012. Die aangifte doe je begin volgend jaar, dus begin 2013, want dan pas weet je wat je precies aan inkomsten en aftrekposten hebt gehad in 2012. Datzelfde geldt weer voor de kosten die je maakt in 2013, die voer je op bij de aangifte van 2013 die je begin 2014 invult. Je krijgt trouwens niet de precieze bedragen terug: je inkomen wordt verminderd met bepaalde aftrekposten, na aftrek van de drempel en eventueel nog met een verhoging van bepaalde kosten, afhankelijk van je inkomen. Dat rekent het aangifteprogramma allemaal automatisch uit. Omdat je belastbaar inkomen met een bepaald bedrag wordt verlaagd, krijg je een deel van de al betaalde belasting terug. Hoeveel dat precies is, hangt af van je inkomen en dus de belasting die je daarover betaalt, het inkomen van een eventuele toeslagpartner, en andere bijzonderheden (zoals spaargeld, bezittingen) inclusief je aftrekposten. Dat is een ingewikkelde som, maar zoals gezegd rekent het aangifteprogramma het allemaal automatisch uit. Het enige wat je moet doen, is zelf de juiste gegevens invullen. Maar je krijgt dus niet exact het bedrag terug wat je opvoert als bijzondere kosten, dat wilde ik even duidelijk maken.

Andere antwoorden (1)

Ja je mag tijdens je opleiding de wajong behouden denk ik. Aangezien je toch moet eten tijdens je opleiding. Ikzelf volg nog een opleiding, en tijdens de opleiding heb ik een ongeluk gehad, waardoor ik nu ook een wajong uitkering heb.