Op mijn eindcijfers heb ik 2 keer een 8, nu heb ik gehoord dat ik dan op mijn vmbo-tl examen 2 keer een 4 mag halen klopt dit?

Ik heb op economie een 8.0, mag ik dan alleen op economie een 4.0 halen of ook op een ander vak?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je mag een 4 voor alle vakken halen, mits je voldoet aan een 5.5 gemiddeld op je centraal examen. Als je een 4 haalt voor economie op je CE, en een 7 voor wiskunde, krijg je alsnog die 5.5 gemiddeld. Hetzelfde geldt als je een 4 haalt voor bijv. Duits en je een 7 haalt voor Geschiedenis. -> 5.5 Let op: Je kan wel die 5.5 staan, maar je CE en SE moeten uiteindelijk ook een voldoende zijn samen! Als jij een 8 voor economie staat op je SE, en je haalt op je examen een 2 (onwaarschijnlijk) dan sta je voor dat vak gemiddeld een 5. Dit mag niet. Je mag dan wel die 5.5 gemiddeld staan op je CE lijst, doordat anderen vakken die 2 compenseren, maar je moet ook SE+CE een voldoende hebben. Dus compensatie is handig! Hoop dat dit iets heeft geholpen. :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100