Op mijn eindcijfers heb ik 2 keer een 8, nu heb ik gehoord dat ik dan op mijn vmbo-tl examen 2 keer een 4 mag halen klopt dit?

Ik heb op economie een 8.0, mag ik dan alleen op economie een 4.0 halen of ook op een ander vak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je mag een 4 voor alle vakken halen, mits je voldoet aan een 5.5 gemiddeld op je centraal examen.

Als je een 4 haalt voor economie op je CE, en een 7 voor wiskunde, krijg je alsnog die 5.5 gemiddeld.

Hetzelfde geldt als je een 4 haalt voor bijv. Duits en je een 7 haalt voor Geschiedenis. -> 5.5

Let op: Je kan wel die 5.5 staan, maar je CE en SE moeten uiteindelijk ook een voldoende zijn samen!

Als jij een 8 voor economie staat op je SE, en je haalt op je examen een 2 (onwaarschijnlijk) dan sta je voor dat vak gemiddeld een 5. Dit mag niet. Je mag dan wel die 5.5 gemiddeld staan op je CE lijst, doordat anderen vakken die 2 compenseren, maar je moet ook SE+CE een voldoende hebben. Dus compensatie is handig!

Hoop dat dit iets heeft geholpen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn twee dingen die je moet onthouden:

1.
Bij alle eindcijfers (het gemiddelde tussen het SE cijfer en het CE cijfer) mag hooguit één x 4 staan of twee x 5. Maar dan moet er wel minstens één 7 bij staan. Ook al heb je op elk ander vak een 9 maar één 3 of 2x4 of 3x5: GEZAKT.
Jij hebt al 2 x een 8 schrijf je, maar de CE beginnen vandaag, dus zijn die cijfers nog niet bekend.

2.
Er is een nieuwe eis bij gekomen: op het CE (dus de examens die vandaag beginnen) moet je gemiddeld op je vakken een 5,5 of hoger staan. Deze eis is ingesteld omdat scholen anders op hun SE's (de schoolexamens) hele hoge cijfers zouden kunnen geven (bijvoorbeeld gemiddeld een 8 voor elke leerling) waardoor de leerlingen bij het CE al genoeg zouden hebben aan een 4. Dit is natuurlijk een zwaar overdreven voorbeeld, maar je snapt wel wat ik bedoel: er hoort tussen het SE en het CE niet een groot puntenverschil te zijn.

Succes met je examens!