Hoe kun je een kind dat gepest wordt het beste helpen?

een kennis van mij is een net afgestudeerde leerkracht en hij wil graag helpen door het kind in de klas of in de school (fysiek en verbaal) te beschermen tegen de pester maar na schooltijd kan hij niets meer doen. En in de klas of school houdt het pesten niet echt op. Als deze leerkracht er is dan is het wel minder..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een leuke sfeer die positief opbouwend is helpt de gehele klas. Ik heb al een aantal keer gezien dat jong afgestudeerde leerkrachten vol goede moed begonnen, resultaat haalden en de klas vond dat het de allerleukste leerkracht was die zij kennen. Ik heb zelfs een Lio-stagaire gezien die binnen 4 weken de klas compleet veranderde, ze was er 'maar' 3 dagen in de week, 4 maanden lang, maar wat zij daar heeft neer gezet... Petje af! Zij heeft in haar afstudeerscriptie onderbouwd waarom het juist niet goed is om één specifiek kind te helpen, maar juist de gehele klas bewust te maken van emoties en gedragingen. Toen zij afscheid nam heeft die klas (toen groep 6) er profijt van gehad tot en met hun afscheidsmusical. Dus niet alleen het kind helpen, maar de hele klas.
Dus: laat de kinderen praten over wat ze leuk vinden, doe leuke projecten, maak lol. Geef duidelijk aan welk gedrag je van kinderen verwacht (regels, limieten en grenzen) en wat consequenties zijn van ongewenst gedrag, en maak heel goed duidelijk dat je pestgedrag niet accepteert. Beloon structureel goed gedrag: zet kruisjes op het bord, geen namen. Bij zoveel kruisjes gaat de klas iets leuks krijgen. Denk dan aan voorlezen, extra crea-les, buiten spelen. Geef geen dingen of snoep, er zijn ouders die dat afkeuren en de andere leerkracht kan zich buitenspel geplaatst voelen.

Doe dit in overleg en samen met de andere leerkracht(en), maak er een schoolprogramma voor. Als de leiding er niet achter staat, zou je met de leerkrachten die ook voor deze klas staan, en eventuele aanhakers, wel kunnen overleggen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je kennis zou kunnen proberen via een lespakket over pesten er eens een middagthema van te maken.

http://www.schoolenveiligheid.nl/aps/School+en+Veiligheid/agressie+geweld+en+pesten/Pesten/Lesmaterialen/

dat is beter dan alleen symptoombestrijding.

verder zou hij eens in gesprek kunnen gaan bij de ouders.
het zou goed zijn als het gepeste kind ook buiten de school weerbaarder wordt gemaakt.
denk aan een sport of hobbyclub in iets wat hij leuk vind en goed in is.
het zelfvertrouwen moet een boost krijgen, en daar moeten toch ook de ouders aan werken.
11 jaar geleden
hij moet samenwerken met andere leerkrachten en die om hulp vragen. zij zijn vast meer ervaren, ook moet hij een luisterend oor bieden aan het slachtoffer dat maakt een wereld van verschil.

wat hij verder kan doen is klassengesprekken houden, een cursus volgen over pesten en daar op inhaken. misschien kan de pester een SOVA cursus doen? er zijn verschillende websites over pesten:

www.omgaanmetpesten.nl
www.skizzle.nl

en er zijn er nog wel meer. het beste effect krijg je als je ouders, klasgenoten en andere leerkrachten meekrijgt.