Beroepen die statistiek gebruiken zijn divers. Het zijn beroepen waarbij het belangrijk is om relaties te leggen tussen cijfers.

Je kunt denken aan:

-CBS (Centraal bureau voor statistiek)
>> onderzoek naar trends
>> beroep: analyticus, trendwatcher

- Financiële dienstverlening
>> voor beleggen, maar denk ook aan verzekeraars die inzicht moeten hebben in risico's en profielen
>> beroep: consultant, mensen die de risicoprofielen berekenen of in kaart brengen.

- Huizenverkopers en kopers
>> Statistische informatie over bevolkingsopbouw, verdiensten in de regio, goede/ slechte wijk, criminaliteit
>> beroep: makelaar

- Overheid & gezondheid
>> Risicoanalyse en inschatting, bijvoorbeeld bij endemieën.
>> Beroep: epidemioloog

- Wetenschappelijk onderzoek
>> Zijn je meetgegevens betrouwbaar?
>> Beroep: analyticus, onderzoeker, laborant

Toegevoegd na 2 minuten:
statistisch analyst is ook een aparte studierichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de wetenschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boekhouder , econoom , accountant , volks teller , ambtenarij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psychologie

Toegevoegd na 17 minuten:
het beroep van psycholoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij opiniepeilers misschien....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marktonderzoekers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de lopende band door mensen die onderzoek doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niet genoemd...actuarieel rekenen (pensioen berekenaars die premie berekenen welke nodig is voor een pensioen toezegging...is bv. gemiddelde sterfte voor van belang.