Ja, met een mbo4 diploma kun je toegelaten worden tot een hbo. Of de aansluiting op elkaar goed is ligt wel aan welke opleiding je hebt gedaan en gaat doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling: Als je een mbo-diploma op niveau 4 hebt behaald, kun je doorstromen naar het hoger beroepsonderwijs (hbo). Het kan zijn dat een hbo opleiding vooropleidingseissen heeft. Dit moet je bij de opleiding zelf navragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt! Maar je kunt toch cursussen doen waarvoor de hbo opleidingseisen heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. Ik weet nog dat de HBO die ik koos ZELF extra scheikunde aanbood aan MBO'ers.
Dit hangt af van welke HBO opleiding.
Bijna elk HBO opleider heeft dezelfde eisen: een MBO-4 (of +) diploma in dezelfde richting. Er zijn geen eisen voor hoe je de MBO diploma hebt gehaald. (BOL/BBL of aantal jaar).

Stel, je hebt geen relevante MBO-4 diploma. Dan is het nog mogelijk om een 21+toets te maken. (wanneer je 21 jaar of ouder bent). Met deze toets bewijs je min of meer dat je kunt slagen aan het HBO. Dit is eigenlijk de enige vereiste voor een school.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met (+) bedoel ik natuurlijk MBO+. Dit is een soort tussenniveau. Voordeel van dat niveau is dat het vaak HBO vakken zijn. Wanneer je dan HBO doet, en je diploma is nog actueel zou je vrijstelling kunnen krijgen voor die vakken.
Dit is trouwens ook een mogelijkheid voor de vrager, om het HBO te kunnen doen.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb het internet even uitgelezen. En mijn aanname is niet correct. Met een MBO-4 diploma voldoe je gewoon aan de toelatingseis. Ongeacht welke studierichting je kiest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een MBO4 diploma ben je toelaatbaar op een HBO opleiding. Zeker als die goed op elkaar aansluiten is dat prima te doen (bijvoorbeeld MBO Verpleging naar HBO Verpleging; je kunt dan soms zelfs in het 2e jaar instromen)
Er kan wel een eis aan de vooropleiding gesteld worden als MBO en HBO neit op elkaar aansluiten. Zo zal je van MBO schoonheidsspecialiste niet naar de HTS kunnen. Daar wil men graag een technische vooropleiding zien.
Of je het MBO diploma met BOL of met BBL hebt gehaald maakt niks uit; het diploma is hetzelfde.
Maar jij hebt het over een éénjarige MBO opleiding? Niveau 4 in één jaar? Daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Niveau 4 duurt minstens 2,5 jaar en maximaal 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een niveau 4 opleiding die 1 jaar duurt ja. Je hebt daarvoor minimaal een MBO niveau 2 diploma voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke opleiding is dat dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Zo zal je van MBO schoonheidsspecialiste niet naar de HTS kunnen. Daar wil men graag een technische vooropleiding zien. ' De HTS bestaat niet meer onder die naam. Kun jij vinden waar het staat dat je van een mbo in bijv de medische richting niet naar het hoger technisch onderwijs mag terwijl dat wel vanaf de havo mag? Is er geen aanvulling die je mag volgen ofzo? Ik kan het dus niet echt vinden. Alleen dit algemene: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/toelating-tot-het-hoger-onderwijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Havo-leerlingen wordt in de techniek (HBO) verlangd dat ze profiel NG of NT hebben gedaan. Zie bijvoorbeeld link hieronder. MBO4 mag ook, maar dan wel een technisch MBO. Vaak leidt dat zelfs tot versneld studeren (zie bijvoorbeeld tweede link) Soms zijn er inderdaad programma's om tekorten weg te werken, maar in de techniek (MBO èn HBO) zijn vakken als wiskunde en natuurkunde heel erg belangrijk. Op een opleiding als schoonheidsspecialiste / pedagogisch werk / sport en bewegen ofzo ontbreken die vakken en is het heel onwaarschijnlijk dat iemand aangenomen wordt. http://www.carrieretijger.nl/opleiding/techniek/engineering/civiele-techniek http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/civiele-techniek/vt/toelating/mbo/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, in je eerste link staat toch echt het volgende: "Je wordt toegelaten tot de hbo-opleiding Civiele Techniek als je een havo-, vwo- of mbo-4-opleiding met succes hebt afgerond. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel." Niets over welke mbo4 opleiding je nodig hebt. Ik denk dus dat je je met elke opleiding kan aanmelden en misschien kun je een aanvullende cursus volgen (scheikunde dus bij de hbo die ik deed).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder blijkt uit jouw tweede link dat je een verkorte hbo kan doen als je de goede mbo opleiding hebt. Ik denk dat dat eerder het geval is: verkorten als het aansluit (beter dan havo) en niet weigeren als het niet aansluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Pelle dat in theorie iemand met een MBO4 diploma toelaatbaar is op elk HBO. Maar in de praktijk is het wel eens anders. Maar elke hogeschool kan daarin eigen eisen/adviezen geven. Het is dus altijd de moeite waard om dat te controleren. En je hebt gelijk dat er vaak instroomtoetsen een cursussen zijn. Blijft het voor een schoonheidsspecialiste of pedagogisch werker een erg grote -zo niet onmogelijke- stap naar een HBO techniek. HBO's kunnen afwijken van de wettelijke eisen, omdat ze bijvoorbeeld de luxe kennen om meer aanmeldingen dan plaatsen te hebben. Maar theoretisch heb je inderdaad gelijk. En ik heb niet helemaal ongelijk. :-)
Zie bijvoorbeeld deze links:
http://www.verloskunde-academie.nl/VerloskundeStuderen/detail/Aanmelden-voor-de-studie
http://www.jedenktlifesciences.nl/majors/PetrochemieEnOffshore/Toelatingseisen.aspx