Hoeveel jaar zou het je kosten om op het MBO van niveau 1 naar niveau 4 te werken?

Elk niveau duurt een aantal jaar. Maar om van 1 naar 4 te werken, hoeveel jaar doe je erover? Ik bedoel maar, niveau 4 duurt op zich al 4 jaar.. niveau 1; 1 jaar, niveau 2; 1 tot 2 jaar, enzovoorts. Maar bij elkaar opgeteld ben je dan al gauw 6-7 jaar kwijt. Klopt dit wel? Dat kan toch nooit? of ben ik gewoon verkeerd geinformeerd? Ik kan nu ook het vavo gaan doen en alsof mijn vmbo-tl diploma halen... En dan begin ik uiteraard op niveau 4 maar dan doe ik er 5 jaar over? of is dat veel sneller?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Als jij nu (straks) met een niveau 1 opleiding begint heb je na een jaar een diploma. Als je dan in dezelfde richting verder gaat (bijv. van Zorg 1 naar Zorg 2) dan hoef je niet aan het begin te starten. Waarschijnlijk stroom je dan in in het tweede (en direct laatste) jaar. Dus na dat jaar heb je niveau 2. Ga je nog weer verder, naar niveau 3 Zorg, dan start je waarschijnlijk in het tweede jaar (van de drie). Twee jaar daarna heb je het diploma dan. Ga je daarna nog naar Zorg 4 (Verpleging dus), dan stroom je weer in in het tweede jaar (van de vier).
Omdat je in de voorgaande opleidingen al veel hebt geleerd (je portfolio al hebt gevuld) hoef je niet alles opnieuw te doen. En dat is zeker het geval als je doorgaat in dezelfde richting.
Op die manier zou het inderdaad meer dan zes jaar kunnen duren. Maar er is geen pasklaar antwoord te geven. Vaak is het in het MBO mogelijk om je eigen tempo te beinvloeden. En al doorlerend in dezelfde richting kun je heel goed versnellen. Er bestaan overigens maar heel weinig niveau 1 opleidingen. Als je nu geen VMBO-diploma hebt kun je waarschijnlijk in veel richtingen al in niveau 2 beginnen. Soms moet je daarvoor een toelatingstest doen.
Informeer bij het ROC waar je naartoe wilt. Zij kunnen je precies vertellen hoelang je over het traject zult doen. Het heeft trouwens ook wel een voordeel om "onderweg" steeds diploma's te halen. Je kunt dan immers ook besluiten om alvast aan het werk te gaan als je (door stage bijvoorbeeld) een goede baan kunt krijgen. Overstappen naar BBL is trouwens ook een optie (werken en leren), waardoor je wel al een inkomen hebt terwijl je nog verder leert.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eerst doe je niv 1 en dat is 2 jaar meestal ( als je toont dat je goede cijfers enz haalt kan je in een jaar ook klaar zijn. Niv 2 duurt 2 jaar en daarna kan je doorstromen naar niveau 4 gelijk en dat is meestal 3 jaar ( verandert per opleiding ) dus totaal ongeveer 6-7 jaar