Heb ik recht op salaris met terugwerkende kracht.

Ik ben 2 jaar in dienst bij een welzijnsorganisatie. 1 van de eisen van de functie waar ik destijds op heb gesolliciteerd was onder andere het kunnen werken en denken op hbo nivo. Na mijn 2e verlenging ben ik meer uren gaan werken maar is mijn functie niet verandert.

Toen ik het contract vorige maand binnen kreeg om te tekenen voor mijn derde verlenging zag ik als functie staan SCW 2B staan. Bij het raadplegen van de cao-welzijn bleek dit een functie te zijn op mbo 3/4 nivo terwijl ik gesolliciteerd heb op een hbo functie.

In een gesprek met mijn leidinggevende gaf hij aan dat zij een andere indeling hanteren. Zij maken namelijk een onderscheid tussen SCW 2A en 2B, een onderscheid wat ik in de CAO niet terug kan vinden. SCW 2 hoort thuis in schaal 6 volgens de Cao. Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben hebben ze 2a geplaatst in schaal 6 en 2b in 7 wat volgens de omschrijving van mijn werkgever een hbo functie is. Volgens de CAO heb je de functies SCW 2 en SCW 3 waarbij 3 een HBO functie is.

Kan ik stellen dat de functiewaardering en inschaling van mijn werkgever niet klopt met die van de Cao? En wat zou ik kunnen doen als dat het geval is? Mijn leiddinggevende heeft overigens voorgesteld een functioneringsgesprek te houden. Hij gaf zelf aan dat daar waarschijnlijk uit zou blijken dat mijn werkzaamheden zijn verandert en ik daardoor recht heb op een hogere inschaling wat volgens mij niet het geval is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Nee je hebt daar geen recht op je bent akkoord gegaan met de inschaling. Je moet je ook voor je tekent wel goed op de hoogte stellen wat je tekent.
13 jaar geleden
Nee je hebt geen recht op salaris met terugwerkende kracht, maar je kunt wel bezwaar maken op de huidige functie-omschrijving vanwege de veranderde werkzaamheden. Hiervoor moet je met je leidinggevende in gesprek, voordat je je bezwaar schriftelijk toelicht. Functiewaardering vanuit een functioneringsgesprek is iets anders, immers bij veranderde werkzaamheden kan je functie-omschrijving in een andere schaal vallen en dat heeft niet met je functioneren te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees hier twee verschillende dingen. In basis is voor de functie een hbo werk en denkniveau een vereiste. Later in jouw uitleg heb je het over een hbo. In het eerste geval gaat het om iemand die een lagere opleiding bv mbo heeft genoten maar zich heeft opgewerkt tot een hbo werk en denkniveau. Dat is dus wezenlijk dan een standaard hbo te hebben gevolgd. In essentie zit daar dus het verschil in salariering in

Toegevoegd na 3 minuten:
Achter wezenlijk hoort anders te staan. Wellicht ten overvloede maar je hebt geen recht op aanvulling op je eerder genoten inkomen