Eigenlijk is het een beetje vreemd dat jouw school je een opdracht geeft, en er niet wordt uitgelegd wat de betekenis van de opdracht is. Je kunt als docent leerlingen op b.v. de filmacademie de opdracht geven een documentaire te maken, maar als die leerlingen niet weten wat een documentaire is, dan komt er niks van terecht.
Een traject is niets meer dan een modewoord voor stappenplan. Je pakt een groot stuk papier, en je bedenkt alles wat nodig is, voor in dit geval de uitnodigingen. Het is ook wel handig als je weet waar die uitnodigingen voor zijn. Een verjaardag, een jubileum, een bedrijfsfeest, een reunie of alleen maar een kennismaking? Al die punten zet je in de goede volgorde, en als je daar goed over hebt nagedacht en alles staat op papier, dan is het plan klaar, en kan het echte werk beginnen.
Je hebt een sollicitatieproject, een renovatieproject, een wetgevingsproject, en zo kun je er nog veel meer bedenken. Het doel van het vastleggen van een traject, komt er alleen maar op neer, dat je niet in het wilde weg allerlei dingen gaat doen, maar eerst een goed plan maakt. Want dan kun je niet zo snel iets vergeten, en kan het ook niet zo snel misgaan.
Een renovatieproject (b.v. om een hele wijk op te knappen) kan er dan b.v. zo uitzien:
- overleggen met de bewoners.
- vergunningen aanvragen
- ambtenaren aan het werk zetten voor een goed plan
- wensen van de bewoners inventariseren
- contracten met slopers afsluiten
- aannemers zoeken om de nieuwe huizen te bouwen
- een plek zoeken waar de huidige bewoners tijdelijk moeten wonen
etc. etc.
Het traject is dus niet het werk zelf, maar een plan om de klus zo goed mogelijk en in juiste volgorde te klaren.
Bij een uitnodigingstraject krijg je precies zo'n rijtje:
- bepaal wie je wilt uitnodigen.
- bepaal hoe je dat wilt doen (email, telefoon, kaartjes)
- bepaal de termijn (hoelang voor het feest de uitnodigingen versturen?)
- is de uitnodiging nodig als entreebewijs?
- wat wordt de tekst op de uitnodiging?
etc. etc.
Succes!