Wat is de rede van meer taalachterstand bij jongens?

Ik loop stage op een speciaal onderwijs school voor kinderen met een taal/spraak of communicatie achterstand. Wat mij heel erg aan de school opvalt, is hoe de verhouding tussen jongens en meisjes ligt in verdeeld in klassen.
in de klas waar ik stage loop (gr. 4) zit geen een meisje.
en ook in andere klassen zijn de jongens in de meerderheid.

hoe komt het nou toch dat jongens slechter zijn in taal/spelling? waar heeft dit mee te maken?"

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk buiten het feit dat meisjes voor zijn in hun ontwikkeling. 1 ze de rust kunnen vinden om meer te kunnen lezen. 2 Eerder ook bezig zijn met taal en schrijven Dagboeken en poëzieboeken bij houden.

Het zit hem in de 'basisbedrading'. Van nature zijn meisjes meer ingesteld op communiceren dan jongens. Ze spiegelen meer, kijken meer naar gezichten, doen meer taal na. Jongens zijn van nature wat meer gericht op individuele doe-dingen. Dat uit zich ook in de taal-ontwikkeling. Een andere uitingsvorm van dezelfde 'basisbedrading' is dat er veel meer jongens zijn met een autisme spectrumstoornis dan meisjes, en deze kinderen hebben meestal ook problemen hebben met taal/spraak en communicatie. Ze komen ook op REC-scholen voor kinderen met taal/spraak en communicatieproblemen terecht.

En dan schijnt het ook nog eens nadelig te zijn voor jongens dat het onderwijs meestal gegeven wordt door vrouwen... Die zitten anders in elkaar en geven anders les dan mannen. Denk bijvoorbeeld aan veel lessen van juffen op de basisschool: er wordt gepraat in de kring, en ruzies worden uitgepraat. Communicatie dus. Jongens hebben een andere manier van omgaan met elkaar: zij hebben behoefte aan stoeien, lichamelijk bezig zijn. Zij kunnen een ruzie beter uitvechten. Als er meer mannelijke leerkrachten zouden zijn in het onderwijs dan zou dat beter zijn voor de jongens. Nu profiteren de meisjes van vrouwelijke leerkrachten. Zo wordt het verschil alleeen maar groter. Arme jongens... Toegevoegd na 3 minuten: In onderstaande link wordt deze theorie beschreven. Maar er worden nog veel meer redenen genoemd. Interessant om te lezen:

Bronnen:
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article185...

Ik zelf ervaar dat ook meisjes taalachterstanden hebben. Maar ik denk dat het klopt dat procentueel er meer jongens grotere taalachterstanden hebben. Jongens houden niet van lezen van literatuur of boeken zonder plaatjes. Jongens schrijven iets slordiger en minder nauwkeurig omdat ze onrustiger zijn. Jongens zijn inderdaad meer bezig met grove motoriek, rennen, klimmen, stoeien, vechten en minder met touwtje springen of ronddraaien op een rekstok, hinkelen..Ook willen meisjes meer tijd nemen met inkleuren van kleurplaten. De grove motoriek in combinatie met de fijne motoriek zijn voorwaarden van instrumentele vaardigheden en het bevorderen van taalontwikkeling bij kinderen. Vooral de hersengymnastiek zorgt voor taalontwikkeling. De jongens lopen de achterstand wel in maar het kost veel oefening en studie mentaliteit. En dit laatste is niet echt 'cool' bij jongens, ze willen geen nerd zijn of genoemd worden...Dat er meer jongens in het speciaal onderwijs zitten heeft ook te maken met het feit dat er meerdere jongens sneller een indicatie krijgen om naar het speciaal onderwijs gaan of worden verwezen. De resultaten vallen ook meer op van jongens en vaak zijn ze op meerdere vlakken of onderdelen bij taal en of rekentesten uitgevallen.

Dit heeft te maken met de hersenen invulling die bij jongens anders is dan bij meisjes. Meisjes, ontwikkelen het hormoon oestrogeen, dit versterkt het gebied dat later voor sociale contacten en communicatie belangrijk is. het meisjesbrein ontwikkelt zich ook gelijkmatiger, zowel op de linker- danwel de rechterhersenhelft. Dat zorgt ervoor dat in beide hersenhelften een centrum voor taalproductie ontstaat. Bij jongens gebeurt dit alleen in de linkerhelft. men vermoed dat het hierdoor komt dat meisjes makkelijker dan jongens taal gebruiken. Bovendien hebben meisjes 11% meer hersencellen in die taalgebieden dan jongens. We spreken dan ook van typische meisjeshersenen en typische jongenshersenen. Mede door de invloed van hormonen wordt een groot deel van de invulling in hersengebieden bepaalt. Je kunt er echter niet van spreken dat dit algeheel zo is. Er zijn meisjes die meer testorsteron, het mannelijke hormoon, aanmaken en vaak zijn zij ,net als de jongens, goed in rekenen en ruimtelijk inzicht en dan vaak minder goed in taal. Er zijn ook jongens die datzelfde hebben met oestrogeen en die zijn dan weer goed in taal en minder in rekenen/ruimtelijk inzicht. Ze kiezen ook vaak voor een typisch vrouwelijk beroep zoals verzorging. En dan zijn er nog jongens en meisjes die op zowel taal- als rekenengebied goed zijn. Je kunt dus niet van een algeheelheid spreken maar over het algemeen is dit wel een feit. Meisjes denken, twijfelen, overleggen meer. Jongens daarentegen beslissen snel en wegen niet zoveel af. Kijk maar eens bij mijn bron, heel interessant om te lezen.

Bronnen:
http://www.breinbewust-onderwijs.nl/files/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100