Wat is de rede van meer taalachterstand bij jongens?

Ik loop stage op een speciaal onderwijs school voor kinderen met een taal/spraak of communicatie achterstand. Wat mij heel erg aan de school opvalt, is hoe de verhouding tussen jongens en meisjes ligt in verdeeld in klassen.
in de klas waar ik stage loop (gr. 4) zit geen een meisje.
en ook in andere klassen zijn de jongens in de meerderheid.

hoe komt het nou toch dat jongens slechter zijn in taal/spelling? waar heeft dit mee te maken?"

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zelf ervaar dat ook meisjes taalachterstanden hebben. Maar ik denk dat het klopt dat procentueel er meer jongens grotere taalachterstanden hebben. Jongens houden niet van lezen van literatuur of boeken zonder plaatjes. Jongens schrijven iets slordiger en minder nauwkeurig omdat ze onrustiger zijn. Jongens zijn inderdaad meer bezig met grove motoriek, rennen, klimmen, stoeien, vechten en minder met touwtje springen of ronddraaien op een rekstok, hinkelen..Ook willen meisjes meer tijd nemen met inkleuren van kleurplaten. De grove motoriek in combinatie met de fijne motoriek zijn voorwaarden van instrumentele vaardigheden en het bevorderen van taalontwikkeling bij kinderen. Vooral de hersengymnastiek zorgt voor taalontwikkeling. De jongens lopen de achterstand wel in maar het kost veel oefening en studie mentaliteit. En dit laatste is niet echt 'cool' bij jongens, ze willen geen nerd zijn of genoemd worden...Dat er meer jongens in het speciaal onderwijs zitten heeft ook te maken met het feit dat er meerdere jongens sneller een indicatie krijgen om naar het speciaal onderwijs gaan of worden verwezen. De resultaten vallen ook meer op van jongens en vaak zijn ze op meerdere vlakken of onderdelen bij taal en of rekentesten uitgevallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100