Hallo, ik zit in havo 4 en ben 17 jaar. ik wil stoppen met school voor dit jaar en volgend jaar mbo gaan doen.Kan ik stoppen en even werken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Amadea
12 jaar geleden
Doe dat niet, het is echt veel verstandiger om wél het Havo-diploma te behalen. Stel dat die MBO-opleiding mislukt, dan heb je geen enkel papier om een goede baan te kunnen krijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/havo-schooljaar-afmaken-aangemeld-mbo.296633

Antwoorden (4)

nee, tot je 18 ben je leerplichtig
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet.
Leerplicht tot/met 16 jaar.
Daarna kwalifictieplicht.
Nee, niet doen, kan NIET, want je hebt je kwalificatieplicht niet.

Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij.

Het is weliswaar zo dat je tot/met 16 jaar leerplichtig bent.
Maar daarna heb je kwalificatieplicht.
Daarmee wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat je een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat je
18 jaar wordt

HUP: FF ertegenaan dus maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je nog leerplichtig bent of een kwalificatieplicht hebt, weet ik niet. Maar je kunt wel ontzegging aanvragen bij een leerplicht ambtenaar (met een goede reden) om je zo te ontdoen van je leerplicht.

Verder "denk" ik dat als je even stopt met studeren en daarna weer verder wilt studeren, dat je dan geen studie financiering meer krijgt. Maar dat zou je even na kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Studiefinanciering begint pas met 18 jaar. Nsa heeft dat dus nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is ze 17 jaar en 10 maanden oud ;)
Je stelt deze vraag niet voor niks. Ik neem dus aan dat je het echt niet gaat redden op de Havo.
Je bent afgelopen jaar overgegaan van Havo 3 naar Havo 4. Daarmee ben je toelaatbaar op een MBO-opleiding op niveau 4. Als je zeker weet dat je naar het MBO wilt (meld je ook nu al aan: de meeste ROC's willen je aanmelding voor 1 april binnen hebben) kan ik me voorstellen dat je niet echt gemotiveerd bent om dit schooljaar op de Havo nog af te maken. Waarschijnlijk kun je met de leerplichtambtenaar wel een regeling treffen dat je ontheffing krijgt voor de paar maanden dat het schooljaar nog duurt. Niemand heeft er iets aan dat je je tijd zit te verdoen in Havo 4, jij niet, je klasgenoten niet en je docenten ook niet. Als je de komende maanden aan het werk kunt is dat heel leerzaam en vormend èn je verdient ermee. Vraag je decaan maar naar de mogelijkheden.
Veel succes, met werken maar ook met je opleiding straks.