Wajong en Studeren, wat zijn mijn opties ?

Ik zit momenteel al bijna 5 jaar in de Wajong. Ik wil er graag uit omdat ik heel graag aan mijn toekomst wil werken en wil dan ook graag een opleiding volgen (mbo 3) om mijn kansen op werk in te vergroten echter kost deze opleiding 4.500 euro wat ik helaas niet heb. Mijn moeder verdient net genoeg om het hoofd boven water te houden dus daarvan lenen gaat helaas niet. Wat zijn mijn opties omtrent lenen voor de opleiding ? Ik denk niet dat mijn opleiding zal worden vergoed i.v.m. de bezuinigingen en het nieuwe kabinet.

De opleiding is op afstand en duurt 12 maanden. Ik heb rond gekeken voor een lening bij een bank echter staat hier een rente van ~10% op en daar betaal je al snel 10.000 euro terug wat ik uiteraard helemaal niet kan betalen op dit moment. Van DUO - IB-Groep wordt ik helaas niet veel wijzer en ik kom volgens mij ook (maar net) boven de bijverdiengrens uit (€ 13.362,53).

Welke stappen kan ik het beste zetten ?

Alvast heel vriendelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een normale mbo opleiding wordt zwaar gefinancierd door de overheid en kost echt geen 4.500 euro! Zoek een opleiding op een niet-particuliere ROC, dan zit je niet met dit probleem. Particuliere scholen zijn m.i. alleen weggelegd voor het rijkere segment.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sorry ik geef met mijn antwoord niet echt antwoord op je vraag. Je kunt bij DUO lenen voor je opleiding maar dat zal je wel terug moeten betalen. De rente hiervoor is lager dan bij een reguliere bank, precieze percentage blijf ik je schuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ex vriendin was 16 of 17 destijds en zat op een vrije school. Ze had hier een diploma gehaald maar dat was ook maar iets van vmbo of lager waard. Ze mocht toen een soort test doen bij ROC om haar kennisniveau te bepalen. Na het doen van deze test werd ze toegelaten op niveau 4.
Ik weet niet hoe ze dat noemen en of dat nog steeds bestaat (is 3jr geleden) maar ik zou zeggen check de site is... wat betreft het aantal dagen naar school moeten/willen heb je weinig keus denk ik. Het is kiezen tussen een opleiding van 4000eu en thuisstuderen of 5 dagen naar school en (vrijwel) niets betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In apeldoorn kun je deze opleiding trouwens BBL volgen. Dat is 1 dag in de week naar school en 4 dagen werken
Zoek een andere opleiding.
Er is heel veel mogelijk en ook heel veel hulp en vergoedingen.
Kijk op de site van het UWV.

Gaat u een opleiding volgen?
Welke opleiding wilt u doen? Bespreek dat met uw arbeidsdeskundige of uw re-integratiebedrijf. Is de opleiding belangrijk voor uw re-integratie? Dan betalen wij de opleiding. Kunt u door uw ziekte of handicap niet naar een gewone school? Dan kunt u naar een speciale school voor jonggehandicapten. De school begeleidt u ook naar een baan.

http://www.uwv.nl/owajong/opleiding-volgen/opleiding-reintegratie/index.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is ook per persoon verschillend, daar is geen standaard regel voor maar spelen meerdere factoren mee qua mogelijkheden. Vraag het UWV om een afspraak met een arbeidsdeskundige met betrekking tot een reïntegratietraject inclusief scholing/omscholing. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ravin, dan zou ik toch eerst ZELF maar eens gaan praten op het UWV. Dan krijg je informatie die waarschijnlijk betrouwbaarder is, dan wat je van anderen hoort. De overheid geeft miljoenen uit aan re-integratieprojecten, en doet werkelijk alles, om ervoor te zorgen dat Wajongers aan de slag kunnen. Het is onmogelijk dat het UWV niets kan doen, voor iemand die wil gaan studeren, omdat hij in de toekomst wil gaan werken. Wat jij wilt wordt alleen maar gestimuleerd.